Hlavní obsah

Becket: Začal jsem milovat čest boží

Právo, Jiří P. Kříž

Becket aneb Čest boží Jeana Anouilha má štěstí na znamenité herce, kteří vytvářejí ústřední dvojici nejprve kumpánů, později protivníků na život a na smrt: krále Jindřicha II. a arcibiskupa z Canterbury Thomase Becketa.

Foto: Jiří P. Kříž, Právo

Zleva Petr Štěpán (Král), Hana Holišová (Gwendolina), Petr Gazdík (Tomáš Becket)

Článek

Připomenu jenom Petra O’Toola a Richarda Burtona v Glenvillově filmu z roku 1964. Z dvanácti nominací na Oscara ale zisk sošky pouze jediné: za nejlépe adaptovaný scénář. Na Broadwayi hráli krále a primase Anthony Quinn a Laurence Olivier. V české premiéře v Národním divadle Martin Růžek a Radovan Lukavský.

Slovinci umí

U Mrštíků zářili v Páskově inscenaci v roce 1970 Jiří Tomek a Ladislav Večeřa. A nyní se budou diváci obdivovat Petru Štěpánovi a Petru Gazdíkovi. Pro nastudování Becketa pozvali do Městského divadla Slovince Janeze Starinu. Ten přijel do Brna s částí vlastního týmu: Autorem místy sugestivní hudby je Mirko Vukanović, potemnělou scénu chrámů a paláců dvanáctého století navrhl Jože Logar.

Jenom lepší kostymérku než je Andrea Kučeová, vždy v náznaku přesnou a invenčně nevyčerpatelnou, nenašli. Zato Starina v překladu Jiřího Žáka objevil jindy opomíjené tóny. V tragickém dramatu, které se i v Brně hraje tři a půl hodiny – a nikoho nenudí –  akcentoval odlehčující, humorné polohy. A smysl pro scénickou obraznost režisér prokázal. Za všechny Becketovo pozvání žebráků, když se loučí se světským žitím, komponované jako Poslední večeře...

Velká chvála hereckých proměn Michala Isteníka a Jaroslava Matějky. Vytvářejí na jevišti plejádu figurek od šašků, vojáků a mnichů až po rytíře a barony. A Jána Jackuliaka, Stanislava Slováka, Josefa Juráska, Rastislava Gajdoše (biskupové, baroni), Hany Holišové (Gwendolina), Jakuba Przebindy (mladý mnich), Jana Mazáka (kardinála).

Mocenské protiklady

Jak už to v nastudováních Anouilhova Becketa bývá, plnokrevnější, a vlastně hlavní postavou je spíše Jindřich. Exceluje v něm Petr Štěpán. Z jeho krále tryská pudovost, živočišnost, nevzdělanost, primitivní síla, závislost na kumpánském vztahu, jehož přerušení proměňuje nikoli v mocenskou, nýbrž osobní nenávist.

Postava Becketa je složitější. Jeho charakter se ustavením do církevní funkce mění. Petr Gazdík hraje arcibiskupa s vědomím mučednického předurčení. Stává se obhájcem církevních zájmů. Do posledního dechu hájí boží čest, která historickému předobrazu vynesla svatořečení.

V Brně další špičkové inscenační číslo. Závdavek do nové sezóny, která už pořádně klepe na dveře. Zatím prázdninovým spěchem Krásky a zvířete v nastudování týmu MDB pro Lucembursko, Německo, Rakousko, Švýcarsko a Itálii.

Městské divadlo Brno - Jean Anouilh: Becket aneb Čest boží. Přeložil Jiří Žák.Upravili Janez Starina, Matic Starina, Jiří Záviš. Režie Janez Starina, dramaturgie Jiří Záviš, scéna Jože Logar, kostýmy Andrea Kučerová, hudba Mirko Vuksanovič, scénická projekce Petr Hloušek. Premiéra 22. a 23. května 2010.

Výběr článků

Načítám