Hlavní obsah

Bardo Thödol bude první buddhistický "muzikál" v Praze

Novinky, Stanislav Dvořák

Divadelní představení Bardo Thödol, inspirované Tibetskou knihou mrtvých, bude v listopadu uvedeno v Metropolitním divadle v Praze. Autorka textů Pavla Forstová sama preferuje spíše termín nová opera, než muzikál.

Foto: Jan Rychetský, Právo

Buddhismus ke kultuře i i každodennosti Tibetu neodmyslitelně patří.

Článek

Na představení pracuje s Pavlou Forstovou Milan Steigerwald, který už má za sebou rockové opery Antigona a Oidipus Tyranus.

"My používáme termín nová opera - new opera. Vychází to z Tibetské knihy mrtvých a chceme vytvořit multimediální dílo, které bude interaktivní, zatáhnout do toho i diváky. Bude se hrát na tibetské mísy, bude tam hodně etnických nástrojů. Zpívat budou rockeři i nerockeři. V divadle se budou zjevovat mystické bytosti a všichni se uvedeme do jiné dimenze," popisuje svou vizi Forstová.

"Také víme, že v budově divadla bývala jatka a je potřeba se s těmi bytostmi smířit a místo vyčistit," dodává textařka, která se hlásí k vegetariánství.

Hudba prý bude připomínat spíše world music než klasický rock, ale některé rockové prvky zůstanou.

Tibetská kniha mrtvých (tibetsky Bardo thödol) je jedním ze základních textů tibetského buddhismu, který vyšel téměř ve všech jazycích. Autorem je údajně Padmasambha.

Jde o návod, jak projít obdobím mezi smrtí a možným novým zrozením. Cílem buddhisty by mělo být konečné vysvobození z koloběhu života, čili nevracení se do fyzického světa. Tibetská kniha mrtvých vznikla pravděpodobně v 8. století na základě starší ústní tradice. Na západě vyšla poprvé v roce 1927 anglicky, česky poprvé v roce 1938.

Výběr článků

Načítám