Článek
„Německý či rakouský orchestr jsme již na zahájení měli, ale tento má pro nás speciální přitažlivost, neboť vznikl po válce z odsunutých německých hudebníků z Prahy a dalších měst, kde byly německé orchestry,“ říká Roman Bělor, ředitel Pražského jara.
Intendant Bamberských symfoniků Marcus Axt dodává. „Rok 1946 byl nejen prvním rokem festivalu Pražského jara, ale také rokem založení našeho orchestru., který měl vždy vřelý vztah k české hudbě, na které většina hráčů vyrostla.“
Z původní sestavy již v orchestru nikdo není a tvoří ho nyní hráči jednadvaceti národností, kteří si Hrůšu velmi oblíbili a natáčejí s ním českou hudbu i na alba. Právě Má vlast byla jedna z prvních. Česká televize připraví o Bamberských symfonicích i dokumentární film.
Podle ředitele Bělora je stále na festival k dispozic jedna pětina lístků. Vyprodány jsou tradičně oba zahajovací koncerty. „Na Toulouský národní orchestr, jenž festival zakončí, jsou vyprodány oba koncerty,“ konstatuje.
Lístky již nejsou ani na španělský Orchestra de Cadaques, na americké Boston Symphony Players i na jazzovou americkou hvězdu zpěvačku Cecilii McLorin Salvant. Jsou ještě na český soubor Musica Florea, který spolu s Collegiem Floreum přednese na historické nástroje Schumannovo Requiem i Mozartovu Korunovační mši. Dirigent večera Marek Štryncl to vřele doporučuje jako historickou kuriozitu.