Hlavní obsah

Baarová a Goebbels z jiného úhlu pohledu

Právo, Jiří P. Kříž

Zájem o zprostředkování české a německé kultury nejenom v čase jedinečného Pražského festivalu divadel německého jazyka vykazuje Divadlo Komedie. Tuto tendenci potvrzují Goebbels / Baarová Olivera Reese a Dušana D. Pařízka.

Článek

Pikantnost vztahu ministra propagandy třetí říše a jedné z nejkrásnějších hereček předválečné Evropy přitahuje i diváky, kteří se do nejvyhraněnějšího divadelního domu v Praze vypravují poprvé. Nestanou se ale účastníky žádné milostné seance.

Kontrasty se přitahují

Vlastně se Joseph s Lídou na jevišti potkají až při děkovačce, i když je Gabriela Míčová, představující Baarovou, u toaletního stolku v náznaku jakéhosi budoáru přítomna monologu Goebbelse. Občas ho doprovodí i nějakým zvukem. A pak si místo prohodí s Martinem Pechlátem, aby se zpovídala prozměnu ona.

Pařízek připravil oběma hercům šikmu, na které představují své postavy, a v maximální možné míře umožnil prolnutí vlastně dvou monologů. Autorem Goebbelsovy Samomluvy je Reese, vyznání Baarové vypracoval Pařízek z motivů Lídiny knížky Útěky, jak je zapsal Josef Škvorecký.

Pechlát jako kulhavý Goebbels vstupuje do světel z par historie od horizontu jeviště a zprvu bez zbytečných emocí exponuje příběh nadějného novináře, dramatika, literaturou a filozofií vzdělaného doktora, který se po nástupu německých národních socialistů jako jeden z nejodhodlanějších strůjců války dal plně do služeb fýrera.

Míčová coby Baarová v kontrastu k jistému kalkulačnímu chladu politice oddaného druhého muže nacistického Německa, jehož slabinou jsou ženy, mistrovsky vyhrává naivitu zbožňované herečky, která omlouvá sebe i svého milence, o němž dokonce v závěru sóla tvrdí, že patřil k vůdcům, kteří si válku vlastně ani moc nepřáli…

Naivita a zrůdnost

Právě na posloupné protikladnosti dvou povah je inscenace vystavěna. Dobře je tak odstíněna rozdílnost citového vkladu, ale i výklad událostí, jež vedly svět do druhé válečné katastrofy a které třeba právě Baarová vnímala jen jako osobní komplikace vztahů. Oproštěny od ideologie ubíraly by se dozajista docela jinými cestami.

Naivita proti zrůdnosti. Baarová si ji protrpěla po zbytek života (+2000). Goebbels zůstal věrný říši. Po Hitlerově konci nechal svou ženu skoncovat život jejich šesti dětí. Manželé pak spáchali sebevraždu…

Pražské komorní divadlo v Divadle Komedie Praha - Oliver Reese, Dušan D. Pařízek: Goebbels / Baarová. Podle Gobbelsových deníků a podle Útěků Josefa Škvoreckého. Režie, scénografie Pařízek. Premiéra 9. září 2009.

Výběr článků

Načítám