Článek
Musím úvodem přiznat, že jsem ateista, i když se mi to označení příliš nelíbí. Vzbuzuje totiž dojem, že se nějak programově věnuji dokazování toho, že Bůh neexistuje. To neodpovídá pravdě. Teoretická existence Boha mě nezajímá a nehodlám si pro ni nebo proti ni hledat argumenty. Přesně totéž platí i o Buddhovi, Satanovi, Alláhovi atd... Tudíž Bible je pro mě historicky a kulturně signifikantní knihou, podobně jako Kapitál nebo Mein Kampf, rozhodně neznám detailně její obsah a rozhodně si nemyslím, že její obsah je nějak důležitý pro můj život.
Mám přibližný přehled o Bibli a Kristovi, ale rozhodně ne takový, abych mohl hodnotit, jak přesně se UMUČENÍ KRISTA literární předlohy drží. Dokonce mám tak malou znalost Bible, že mi místy nebylo jasné kdo je kdo a co se právě ve filmu děje. A s tímto upozorněním začíná ma ateistická recenze:
Na počátku filmu stojí chlapík v noci v zahradě a říká v neznáme řeči něco, čemu není rozumět, protože u toho nejsou titulky. Jde evidentně o historickou záležitost, protože chlapík je zarostlý jako Kristus a má podobné šaty. Je to Kristus. Je opravdu působivě nasvícený. Přijde k partě několika jiných podobně otrhaných lidí a promluví s nimi pár slov o tom, proč nebyli s ním a že s ním dále být nemají. Následuje prostřih, jak nějací úplně jiní lidé někde jinde někomu dávají pytlík peněz. Opět velmi efektně, zpomaleně, s působivou hudbou a bez mnoha slov. Došlo mi samozřejmě, že to byl Jidáš, ale to bylo asi tak všechno...
Zpět v zahradě... Objevuje se záhadná exotická žena a začne Kristovi říkat celkem nevinné a mnohoznačné věty jako "Nedokážeš to", "Neuneseš břemeno hříchu", které Krista z ne zcela jasných důvodů velmi vyvedou z míry, začne si něco mumlat, načež z šatů oné ženštiny vyleze had, Ježíš ho zašlápne a odejde. A opět: Je mi celkem jasné, že ta ženština s hadem byla Satan (nebo "pokušení" nebo tak něco), oceňuji, že byla zajímavě vybraná a nalíčená, oceňuji osvětlení a střih té scény, ale celé mi to neřeklo o Kristovi naprosto nic, ani z historického ani z biblického hlediska, kromě toho, že "byl občas nějaký divný".
Nebudu zde podobným poloignorantským způsobem popisovat zbytek filmu. Předpokládám, že jste mou myšlenku pochopili. Kristus je zajat a odveden nejdříve před nějaké vyšňořené lidi, kteří ho evidentně nemají rádi (jsou to Zlí Židé!), pak před nějakého plešatého Římana, který je velmi sympatický, snaží se Ježíše zachránit před hněvem Zlých Židů a chová se zdaleka nejrozumněji ze všech postav filmu (Pilát)! A pak vpodstatě až do konce filmu nastává maso.
Ježíš je zbičován dvěma sadistickými Římany. Nejdříve pruty, pak něčím důmyslnějším a nepříjemnějším. V tuto chvíli začne být každému jasné, proč se o UMUČENÍ KRISTA tolik mluví - to bičování je totiž znázorněno poměrně realisticky a na jeho konci vypadá Ježíš ze všech stran jako krvavý hamburger a dláždění kolem něj je rudé krví. Lidi, kteří nechodí moc do kina, může něco takového možná šokovat, ale třeba takový TEXASKÝ MASAKR MOTOROOU PILOU je mnohem brutálnější a také mnohem realističtější (tedy aspoň podle toho co vím z vlastních zkušeností o konzistenci krve). Brutalita v podobném stylu pokračuje dále při Křížové cestě a samozřejmě i při závěrečném přibíjení na kříž. Po přibití a smrti následuje už jen velmi krátká scéna z hrobky (zmrtvýchvstání), která je na celém film asi nejtrapnější a vypadá jako něco z TERMINÁTORA.
(Doufám, že se nikdo nebude zlobit, že jsem prozradil děj filmu.)
S výjimkou několika velmi krátkých flashbacků se film odehrává chronologicky a soustředí se především na Kristovo utrpení (což je celkem logické vzhledem k názvu). Znovu zdůrazňuji, že technicky je film zvládnut opravdu výborně. Jeho záběry vypadají jako oživlé biblické obrazy, hudba Johna Debneyho je výborná (i když připomíná GLADIÁTORA a další filmy) a díky střihu a častému zpomalování kamery jsou mnohé záběry skutečně působivé, jako nejlepší akční scény od Johna Woo. A to nemyslím jako vtip a přišlo mi zvláštní, že je takto prvoplánovitě hollywoodsky efektně natáčen příběh, který vypráví o věcech, které jsou (pro věřící) tak nadčasové a... prostě "svaté".
A není pochyb o tom, že Mel Gibson je buď o hodně psychicky narušenější nebo o hodně fanatičtější člověk, než jsem si dodnes myslel. Natočit zrovna takovýhle film kompletně za svoje peníze (okolo 30 miliónů dolarů), to chce opravdovou odvahu. A že se mu tato sázka do loterie desateronásobně vyplatila, to mu ze srdce přeji. UMUČENÍ KRISTA se stalo "fenoménem", který každý "musí vidět". A pokud chcete vidět film, o kterém se dá hodně diskutovat, UMUČENÍ KRISTA přesně takovým filmem je. Ale pokud vás třeba zajímá, proč někteří Židé Krista neměli rádi a jiní ano, nedozvíte se o tom naprosto nic.
Připadá mi ale, že mnozí recenzenti si jaksi pletou existenci Krista a existeci filmu UMUČENÍ KRISTA. Pokud na ně ten film "silně zapůsobil", případně z něj dostávají infarkty, nemůže za to Gibson ani Caviezel, ale víra oněch recenzentů (i když se třeba stydí říkat tomu "víra"). A protože má film "vznešený námět", neznamená to přece automaticky, že se na něj musí používat nějaká jiná hodnotící stupnice. Měl by SCHINDLERŮV SEZNAM automaticky být hodnocen mírněji, protože popisuje jistou velmi dramatickou kapitolu dějin? Měli by být mírněji hodnoceni MIZEROVÉ II, protože jsou o nebezpečné a obětavé práci policistů? Tohle nějak nechápu...
A ještě taková poznámka pro všechny, kteří mi chtějí napsat, že můj článek uráží náboženské cítění křesťanů. To je docela dobře možné, ale pokud tomu tak je, vadí mi to asi tak stejně jako fakt, že chrám Svatého Víta uráží náboženské cítění satanistů.
Více na toto téma také zde.
Premiéry týdne
Kromě UMUČENÍ má premiéru také čínská komedie ČÍNSKÁ ODYSEA, která si dělá legraci z příběhů stylu wuxia (např. TYGR A DRAK). Přiznávám se, že jsem vůbec nepochopil většinu děje, natož aby mi docházely vtipy. Možná to ale bylo tím, že jsem film viděl na VHS s opravdu podezřelými anglickými titulky, takže chyba nemusela nutně být na straně filmařů... A také se dočkáme komedie Woodyho Allena COKOLIV, kde kromě "mistra" hrají Jason Biggs a Christina Ricciová a na rozdíl od předchozích Allenových filmů jde o teenagerskou romantickou komedii! (Studio DreamWorks se dokonce snaží při reklamní kampani utajit, že v tom Allen hraje a režíroval to!) Neviděl jsem ji, ale recenze jsou mírně nadprůměrné.
Ve zkratce...
Quentin Tarantino má další šílený nápad: Chce za velmi málo peněz zfilmovat starý bondovský román CASINO ROYALE! Studio chce přesvědčit tím, že pro něj získa Pierce Brosnana, který jinak již s Bondovkami končí a více než čtyři odmítá natočit.
Řešení hádanek z minulého FFFILMu: Ten drsňák vlevo byl Matt Damon, ten slušňák vlevo byl Petr Jákl!
Nikdy jsem netušil, že to napíšu, ale JUDI DENCHOVÁ JE KRÁVA!
Tohle je fakt divné: Superdrahou megatrikovou filmovou adaptaci comicsu FANTASTIC FOUR bude režírovat jistý Tim Story, který zatím natočil lacinou komedii BARBERSHOP a (taky laciný) americký remake franouzské komedie TAXI.
A na závěr jeden fakt hezký trailer (s hezkým autem v úvodu)!