Hlavní obsah

Archa nabídne horor v čajovně

Novinky, Alex Švamberk
PRAHA

Pražské divadlo Archa uvede ve čtvrtek premiéru vlastního představení Čajovna KarMa, které se zabývá otázkou konfrontace kultur. "Po Marném tázání nebes nás napadlo zpracovat orientální horory, které jsou velmi kruté, mnohem víc než evropské hrůzostrašné příběhy," uvedl ředitel divadla Ondřej Hrab.

Foto: Marek Velebný

školní exkurze na výstavě

Článek

"Přitom jsme uvažovali, kde se v nové době vzala tendence idealizovat si východ a východní učení, jako by nám dávaly odpověď na existenciální otázky, které si klademe, což není pravda. Z toho vznikla výsledná podoba, kdy čínské příběhy zůstaly v pozadí a hororem je to, jak povrchně přistupujeme k orientální kultuře."

Podle Hraba však hrůzostrašný příběh nechybí: "Celé představení je postavené na omylu. Na obraze, který se objeví v čajovně, který všichni obidvují, totiž není bohyně milosrdenství, ale démon, který zkoumá lidské vášně. To vytváří dramatický konflikt."

Z příběhu je patrná snaha zachovat si nadhled, přesto však nejde o dílo bez poselství:  "Ve světě, kde jsou kultury přímo konfrontovány, kdy v Praze žijí Vietnamci a Číňani, si s nimi nemůžeme takto zahrávat. Je nebezpečné  podlehnout iluzi pseudoduchovna a snadných řešení, která neexistují.

Stylově navazuje je novinka na Tázání. Opět nejde o žánrově čisté dílo. "Prolínají se tam prvky činohry, pohybového divadla i opery, a to jak evropské tak i čínské, neboť se na scéně objeví i zpěvačka  Feng-Jün Song." říká ředitel

Hrab současně upozorňuje, že představení, jehož scenáristou je Jan Alesondra, režisérkou je Jana Svobodová a pro které hudbu sahající od romantických skladeb až po duchovní disco složil Michal Nejtek, není zařaditelné do běžných kategorií: "Nejde o interpretační divadlo, text je jen jedním z prvků sdělení, který je rovnocenný hudbě i zvukovému a světelnému designu. A každý z účinkujících si k tématu musel najít vlastní přístup."

Související témata:

Výběr článků

Načítám