Hlavní obsah

Andělský chvalozpěv na marnost popisu umění

Na zdi galerijního interiéru pražského Musea Kampa je napsáno souvětí, které tvrdí, že abstraktní umění má ohromující rozměr, ale žádnou slovní brilancí nevypovíme adekvátně to podstatné, co nám sděluje. A že je to marné, ale přesto to neustále pokoušíme. Kolekce posledních prací výtvarníka Vladimíra Kopeckého Gloria, která trvá do 27. února, je právě takovou ukázkou neuchopitelnosti nefigurativního výtvarného projevu.

Foto: Jan Šída , Právo

Vladimír Kopecký umí pracovat i s abstraktní hmotou skleněných skulptur.

Článek

Slovo gloria znamená v latině něco jako andělský chvalozpěv a umělec tuto prezentaci pojmenoval podle jednoho svého díla. Zároveň to lze i chápat jako oslavu abstrakce, která se nedá vysvětlit žádnou zprostředkovanou metodou, ale musí se zažít na vlastní smysly (hlavně zrak a hmat jsou v tomto případě fundamentální).

Kopeckého práce nechal kurátor rozmístit do dvou rozměrných sálů. Právě rozprostraněnost prostoru je zásadní pro správné uchopení jednotlivých vystavených artefaktů. Masivní skleněné objekty a velkoformátové obrazy může divák naplno vychutnat právě v takovémto prostředí.

První síň představuje autorovy skleněné objekty a obrazy, na kterých převládají menší formáty, které působí spíše jako vizuální doplněk dominantních skleněných předmětů. To, co v místnosti zaujme na první pohled, je panel s řadou masivních pestrobarevných váz. Jsou tvarově velmi různorodé, vizuální záběr sahá od jednoduchého falického tvaru až po tvar evokující křivule alchymistů.

Velmi silný estetický rukopis má i dílo Monsters z roku 2019. Jde o dva bledé zelené hranoly skla s barevnou povrchovou úpravou. Z dálky jeden z nich evokuje válečnou masku primitivních kmenů, zatímco druhý se už esteticky přibližují abstraktnímu expresionismu.

Právě expresionismus vládne ve druhém sále, plném zavěšených velkoformátových pláten. Geometrickou abstrakci vzývají především díla Radost a Rebelie (z roku 2021). Dominantními barvami jsou na nich žlutá a růžová, celkovou plochu přetínají dvě bílé linie tak, že vytvářejí větší kontrast.

Plátna, která vycházejí z abstraktního expresionismu, sázejí zase v první řadě na fantaskní tvary barevných skvrn. Jejich hlavní zbraní je nejednoznačnost sdělení a možnost vlastní interpretace.

Umění má ještě jiný, skrytý význam, krom toho zjeveného, stojí dále napsáno na zdi. Lepší charakteristiku díla Vladimíra Kopeckého je asi zbytečné hledat.

Může se vám hodit na Firmy.cz:

Výběr článků

Načítám