Článek
Dílo totiž věnovala přítomná autorka historii uhelného kraje v rodné Pensylvánii, kde hlavně koncem 19. století a počátkem 20. století těžily generace horníků antracit, nejčistší formu uhlí.
V pěti částech skladby za doprovodu šestičlenné sestavy souboru a se spoluúčastí našeho sboru Martinů Voices a s důležitou videoprojekcí v pozadí podala moderním hudebním jazykem kombinujícím minimalismus s rockem a folkem smutnou a v mnoha případech tragickou historii těžby uhlí. Ta zahrnovala i využívání dětí či časté smrti při nehodách. Citování jmen z jednoho seznamu zahynulých horníků je také jedním z nejpůsobivějších míst díla. Za skladbu získala Pulitzerovu cenu v USA a pražský koncert prokázal, že po zásluze.

Americká cellistka Ashley Bathgate se uplatnila i jako zpěvačka
Na pražské premiéře vyzvedněme hlavně podíl sbormistra Martinů Voices Lukáše Vasilka, jenž byl dirigentem celé skladby a komplikovanému celku dal působivou tvář, která důkladně rehabilitovala pracovní téma v hudbě.
Z amerického souboru uveďme aspoň zpívající cellistku Ashley Bathgateovou. Účast našich dvou zpěváků Dana Bárty a Tonyi Graves se bohužel omezila jen na dvě hornické písně před začátkem oratoria.