Hlavní obsah

Alžběta Bublanová vydala knihu povídek Čtyři stěny

Právo, František Cinger

Osmadvacetiletá Alžběta Bublanová vydala svou první knihu Čtyři stěny. "Je pravda, že svět vidím kolikrát jako něco, v čem se lidi poměrně dost ztrácejí, alespoň ti citlivější, a pak potřebují nějaké ty masky. Ztrácejí se asi i ti ostřejší, a jejich ostrost je jejich maska," řekla v rozhovoru pro Právo Bublanová.

Foto: Petr Horník, Právo

Alžběta Bublanová říká, že lidé sami sebe ohrožují.

Článek

Čtyři stěny jsou vaší prvotinou, je vám osmadvacet let. Jak dlouho píšete?

Píšu zhruba od osmnácti let. Povídky mi vyhovují svou úderností a délkou, ale snažím se i o jiné literární útvary. V současnosti píšu román. S delšími texty mám ovšem trochu problém. Po čase v tom zavládne chaos a já najednou nevím, jestli píšu o jaru či zimě…

Hrajete si ráda se svými postavami?

Ano. Hra s postavami je úžasná věc. Postavy jsou přece od toho, aby se s nimi hrálo.

Svět kolem sebe vidíte jako neutěšenou rutinu, v níž se navíc musí člověk maskovat. Je to autorská póza, nebo vaše přesvědčení?

Asi ho tak někdy vidím, ale i kdybych ho tak neviděla, tak si nemyslím, že je to autorská póza. Nepíšu přece fejetony nebo nepřispívám do rubriky názory. Můžu alibisticky říct „já nic, to mé postavy“. A koneckonců vypravěč není to samé, co autor. Je ale pravda, že svět vidím kolikrát jako něco, v čem se lidi poměrně dost ztrácejí, alespoň ti citlivější, a pak potřebují nějaké ty masky. Ztrácejí se asi i ti ostřejší, a jejich ostrost je jejich maska.

Vnitřní prázdnota hrdinů, o níž píšete, je jedním z témat současné světové tvorby. Co podle vás lidi nejvíc ohrožuje?

To je individuální. Sami sebe ohrožují, pak také svět kolem nich, náhody, okolnosti, jiní lidé. Ale nejvíc je to asi v nás. Nemám na mysli „jaký si to uděláš, takový to máš“, ale spíše jak se k tomu kdo postaví.

Jaké máte životní i autorské sny?

Autorské sny jsou jasné – psát, psát a psát, a aby to někdo četl a vydával. Také aby kritiky byly pozitivní. Životní sen je být s přítelem, mít s ním rodinu a domov. A samozřejmě být úspěšná v boji o štěstí. Bojím se, aby se nestalo třeba to, že přijdu z práce domů a nebude se mi chtít nic dělat, třeba budu myslet na tu práci nebo v ní budu až pozdě do večera a další den zas a pak zas. A pak mi něco uteče. Třeba přítel.

Člověk se musí pořád hlídat, to je ten boj, ta neutěšená rutina. Bojí se, aby nesklouzl do života, na jehož konci by si řekl: „A proč to vlastně všechno bylo?“

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám