Hlavní obsah

Aleš Najbrt toho má na triku opravdu hodně

Právo, Jan Šída

Západočeská galerie Plzeň představuje prostřednictvím výstavy Studio Najbrt Basics, která trvá do 3. listopadu, práce grafika a designéra Aleše Najbrta. Tento výrazný výtvarník, jenž studio založil, je spojen také s divadlem Sklep, s účinkováním ve filmech, s rolí zpěváka recesistické hudební skupiny M. T. O. Universal či členstvím v triu Tros Sketos.

Foto: Jan Šída, Právo

K zásadním pracím Aleše Najbrta patří logo časopisu Reflex.

Článek

I když má jeho talent takřka renesanční rozmach, je v první řadě originálním grafikem. Zároveň má smysl pro nadsázku a recesi. Proto společně s kurátorem Michalem Nanoru pojal výstavu opravdu netradičně. Každé grafické téma nechal natisknout na bílé tričko. Je jich celkově padesát pět plus jedno, na kterém, jako na plakátě, svítí logo výstavy.

Právě slovo logo je klíčovým termínem. Přesněji řečeno, výrazné logo. A v jeho tvorbě je Najbrt opravdový mistr. Grafické práce by klidně mohly být ve vitrínách na papíře, nicméně tato forma prezentace přibližuje díla návštěvníkovi doslova na dotek.

Podstatou tvorby autorova grafického studia je tedy především nosný, a hlavně jednoduchý nápad. Takový, jaký je třeba spojen s logem k filmu Pelíšky. V prvním plánu svítí červený retro nápis filmu, který připomíná neonové reklamy ze šedesátých let. Za ním je už jen svisle visící plastová lžička. Tady soudruzi ze Studia Najbrt opravdu chybu neudělali, protože tím zvýraznili určitý symbol doby, o které film vypráví.

Obdivuhodná je i výtvarníkova práce s písmem. Dobrý příklad představuje grafický design magazínu Reflex. Na triku je umístěna titulní strana časopisu a na ní je nejvýraznější jeho název. Především červené X na konci kontrastuje se zbývajícími černými literami, tudíž si ho musí každý hned všimnout.

Totéž platí u loga 49. ročníku MFF Karlovy Vary, kdy jsou čtyřka i devítka spojeny tak, že vytvářejí prasátko, které malují děti. Podobně úderně vyznívá i grafický motiv na titulu publikace fotografa Josefa Koudelky Invaze 68. Na šedém podkladu doslova trčí do prostoru dvě velké černé číslice šest a osm. Celkově motiv připomíná smuteční oznámení, což dokonale koresponduje s událostmi, které kniha popisuje.

Po zhlédnutí výstavy musí návštěvníka, který má cit pro vizuál, napadnout, že Aleš Najbrt toho má na triku opravdu hodně. Tolik kvalitního designu na tak malé ploše se totiž jen tak nevidí.

Může se vám hodit na Firmy.cz:

Související témata:

Výběr článků

Načítám