Článek
Zatím nejrozsáhlejší autorova retrospektiva shromažďuje poprvé jako celek dochovanou tvorbu ze státních muzeí i soukromých sbírek.
Diváci tu najdou zejména cyklus vězeňských zdí, ilustrace k baladám Karla Jaromíra Erbena i povídkám Edgara Alana Poea a uhlové kresby inspirované biblí.
Diviš začínal jako úředník, ale na konci dvacátých let odjel do Paříže, kde se jako samouk-amatér seznamoval s výtvarným uměním. Přátelil se s Františkem Tichým, Janem Zrzavým, Toyen, ale i s hudebním skladatelem Bohuslavem Martinů. Stal se i oblíbencem slavného obchodníka s uměním Kahnweilera, který sledoval jeho tvorbu a snažil se mu pomoci.
Na počátku druhé světové války byl Diviš neprávem a omylem obviněn ze špionáže a strávil několik měsíců na samotce v pařížském vězení La Santé. Zdi cely se mu staly výtvarnou inspirací: spáry v omítce, skvrny plísně i nápisy a kresby odsouzenců ho podnítily k jedinečnému obrazu vězeňského světa.
Unikátní výstavu doplní i první obsáhlá monografie
Pak ho čekal internační francouzský tábor v Maroku a na Martiniku. Exilové útočiště nakonec našel v New Yorku. Do Prahy se vrátil v roce 1947; brzy ho však čekala chudoba a zapomenutí. Ani jeho bývalí kolegové nepochopili jeho osobité umění. Zemřel na infarkt v pražské nemocnici na Bulovce v šestapadesáti letech. O umělecký odkaz jevilo zájem jen pár přátel.
Byl samotář, vizionář, bázlivý, děsící se snad i vlastního stínu. Jeho syrová, expresívní díla jsou velmi osobní. Ukazuje se, že podivínové typu Diviše nebo Josefa Váchala znamenali pro české umění 20. století mnohem víc než tvůrci, kteří okázale a za velkého potlesku přijímali nejrůznější podněty světového umění od Paříže po New York. Tak úžasná výstava, jako je nynější Divišova, v Praze dlouho nebyla.
Nadace Karla Svolinského a Vlasty Kubátové vydává nyní první obsáhlou monografii Aléna Diviše s několika sty barevnými reprodukcemi. Autoři Vanda Skálová a Tomáš Pospiszyl shromáždili neznámá fakta o malířově životě a díle a rozkryli také nejrůznější legendy, jež kolem jeho osoby kolují. Na výstavě bude také promítán dokumentární film Martina Řezníčka Sbohem slunce (2002), zachycující vzpomínky těch, kdo se s malířem Alénem Divišem setkali.
Alén Diviš
Rudolfinum, Praha 10. 2.-24. 4. 2005 denně mimo pondělí od 10 do 18 hodin.