Článek
V lednu 1995 napsala Susan Orleanová pro The New Yorker článek o jistém Johnu Larocheovi (celý si ho můžete přečíst tady). Laroche byl vášnivý pěstitel orchidejí. Natolik vášnivý, že orchideje kradl v přírodní rezervaci, ovšem samotný akt odříznutí květiny prováděli jeho indiánští zaměstnanci. Tudíž Laroche sám byl z obliga, protože "Indiáni ke svému domorodému způsobu života potřebují mít volnost trhat květiny". Laroche byl prostě zajímavá postavička a článek zaujal čtenáře natolik, že Orleanová na jeho základě napsala tlustou knihu "Lovec orchidejí", ve které podrobněji rozebírá Larocheovy pohnuté osudy a důvody, proč se někteří sběratelé tak zblázní do orchidejí.
Podobně jako v případě mnoha jiných bestsellerů bylo rozhodnuto, že "Lovec orchidejí" bude zfilmován. Napsat podle knihy scénář dostal za úkol scenárista Charlie Kaufman, který je proslulý svými netradičními díly jakok V KŮŽI JOHNA MALKOVICHE nebo MILUJTE SVÉHO ZABIJÁKA, ale tentokrát se překonal. Když odevzdal hotový scénář, ukazalo se, že nejenže se nejmenuje LOVEC ORCHIDEJÍ (nýbrž ADAPTACE), ale navíc se těžko dá označit za adaptaci této knihy. Znovu připomínám, že to, co jste doposud četli, se všechno týkalo výhradně skutečných událostí, které se před pár měsíci až lety přihodily skutečným lidem. A teď si představte, o čem je film:
ADAPTACE začíná tím, že vidíme (dokumentární) záběry z natáčení V KŮŽI JOHNA MALKOVICHE. Vidíme "na place" Johna Malkoviche (který hraje Johna Malkoviche), režiséra Spikea Jonzeho (který "shodou okolností" režíroval i ADAPTACI) a další lidi, podílející se na vzniku tohoto filmu. Jedním z nich je - jak už víme - i scenárista Charlie Kaufman, takže uvidíme i jeho. Hraje ho Nicolas Cage a ztvárnil ho jako čtyřicetiletého ubožáka, který si dělá starosti s tím, jak se potí a plešatí a s tím, že je neschopný. Dostal totiž za úkol adaptovat knihu Susan Orleanové "Zloděj orchidejí". Zatímco se s knihou seznamuje a potýká se s její adaptací, je to prostříháváno jednak scénami toho, jak Laroche před několika lety kradl orchideje (hraje ho Chris Cooper a dostal za to Oscara) a také scénami, jak Orleanová (Meryl Streepová) o několik let později tahá z Larocheho detaily pro svou knihu.
To ale zdaleka není všechno! Charlie Kaufman má totiž bratra Donalda (hraje ho také Nicolas Cage), který je jeho pravým opakem: Píše scénáře slabomyslných thrillerů podle scenáristické příručky, je velký pohodář a moc rozumu nepobral. V tuto chvíli je vzdělanějšímu divákovi jasné, že se rozhodně nedívá na přesnou autobiografii, protože skutečný Charlie Kaufman žádného bratra nemá (přestože jako scenáristé ADAPTACE jsou uvedeni "Charlie a Donald Kaufmanovi!").
Charlie si tedy neví s adaptací rady a nakonec se rozhodne napsat místo filmové adaptace knihy "Zloděj orchidejí" scénář o tom, jak se mu nedaří adaptovat knihu "Zloděj orchidejí". Tudíž vám přibližně v polovině filmu dojde, že se díváte na film, vyprávějící o tom, jak vznikal scénář filmu, na který se díváte!
A pak se začnou dít věci, které už vám popisovat nebudu. Ale rozhodně předem neodhadnete, co se stane. Když jsem trochu pochopil, jakou hru Kaufman s diváky hraje, začal jsem se kochat představami, jak ďábelsky to asi všechno završí. Završil to netradičně, ale neřekl bych, že to bylo završení "uspokojivé". Ale je možné, že to tak bylo úmyslně.
A v tom se skrývá past na jakéhokoliv kritika, který o ADAPTACI píše. Vzhledem k tomu, že jde o "film, který vypráví sám o sobě" a vzhledem k tomu, že ke konci začne být Charlie ovlivňován svým přízemním bratrem, není možné nic namítat proti argumentu, že přesně tato přízemnost se projevuje v druhé polovině filmu!
Každopádně, ADAPTACE je výtečný film pro ty, kteří chtějí o filmech přemýšlet a při jejich sledování mít oči na stopkách. Je to úžasná scenáristická a režisérská exhibice, ovšem Cageův dvojvýkon mi nepříjde nijak zvlášť neuvěřtelně úžasný a především - jakkoliv oceňuji vychcanost celého projektu - jsem z toho celého neměl zdaleka tak povznášející divácký zážitek, jako z V KŮŽI JOHNA MALKOVICHE. Ale je dost jiných recenzentů, u kterých je tomu naopak.
Premiéry týdne
Tento čtvrtek má premiéru LARA CROFT - TOMB RAIDER: KOLÉBKA ŽIVOTA. Z prvního filmu jsem byl poměrně dost zhnusen a druhý díl je sice lepší, ale opravdu jen o ždibíček. Přitom je ale stylově dost odlišný. Zatímco jednička byla lacinou imitací Johna Woo, dvojka je lacinou imitací bondovek, a to především starších bondovek ze 70. a 80. let (ovšem nejsem si jist, že to byl úmysl). Angelina Jolieová je v hlavní roli pořád fajn, exteriéry jsou zajímavé (natáčelo se opravdu ve všech koncích světa), ale děj je naprosto pitomý a režie poněkud - jak to říct - "znuděná". Jediné opravdu podstatné vylepšení proti jedničce je hudba Alana Silvestriho. Ovšem jako audiovizuální doprovod k velkému popcornu je tenhle film cekem ucházející záležitost.
Kromě toho má premiéru film LAUREL CANYON, který jsem viděl, není špatný, ale vlastně vám nedokážu jednoduše říct o čem je a jaký je to žánr. Prostě je to o poměrně zvláštních vztazích několika celkem normálních lidí. Dobré obsazení, dobré herecké výkony, slušná režie a nic-moc scénář. Mohl bych to doporučit fanouškům "nezávislé kinematografie", ale řekl bych, že lepší je jít znovu na ADAPTACI.
Ve zkratce...
Na Something Awful pro vás připravili zajímavou kolekci plakátů na filmy, které byly upraveny, aby neobsahovaly tolik násilí:
Zatímco tady jsou skvělé plakáty z Ghany, kde si je promítači sami malují.
Chcete udělat příteli radost nebo vyděsit nepřítele? Za pouhých 20 dolarů mu může zavolat hollywoodská celebrita. Je tam i Lorenzo Lamas, holky!
Takhle vypadá logo nového filmu Tima Burtona. Cool!
Minule jsem se zmiňoval o Schwarzeneggerově kandidatuře na guvernéra Kalifornie. Mimo něj a Garyho Coleman kandiduje na tentýž post také tento zajímavý chlapík.
Nový animovaný film s Wallacem a Gromitem se bude jmenovat WALLACE A GROMIT A PROKLETÍ KRÁLÍKODLAKA. Uslyšíme v něm m.j. hlasy Ralpha Fiennese a Heleny Bonham Carterové.
SinclairMatrix? Tohle je reklama na počítač ZX Spectrum z roku 1984!!!
Hollywoodští hlavouni tvrdí, že už přišli na to, proč tolik letošních potenciálních megahitů propadlo. Ne, nemá to podle nich nic společného s jejich kvalitou - můžou za to diváci, kteří svým kamarádům hned po shlédnutí posílají kritické SMSky, čímž ničí pečlivě naplánované marketingové kampaně!