Hlavní obsah

A pak že si dnešní děti nezpívají

O dnešních dětech se říká, že svůj život tráví převážně na sociálních sítích. Nečtou knihy a už vůbec si nezpívají. Na tom je samozřejmě dost pravdy, ale jako každé zobecňující tvrzení, i toto kulhá. Přesvědčit se o tom mohli návštěvníci koncertu Písně pro děti a s dětmi, který se konal 19. listopadu v sále Bohuslava Martinů na pražské HAMU.

Foto: Nina Jirasová Osmanová a Jaroslav Hudec

Sopranistka Jana Sibera při interpretaci cyklu I Hate Music (Nenávidím hudbu) od Leonarda Bernsteina.

Článek

Koncert uspořádal spolek Lieder Company vzniklý z iniciativy klavíristy, skladatele a pedagoga Jana Duška. Konal se v rámci letošní řady písňových koncertů, v němž už zazněly mimo jiné písně mistrů opery či písně s doprovodem harfy i smyčců. Předposlední večer cyklu byl věnován právě tvorbě pro děti.

Vystoupilo na něm devět dětských sólistů, žákyň a žáků základních uměleckých škol z Prahy, Hořovic, Liberce, Olomouce, Vsetína, Holešova a Hradce Králové, a to od opravdu nejmenších až po ty zkušenější. Jejich projev dokazoval, že si s písničkami, a to jak s umělými, tak i lidovými, opravdu rozumějí, zpívají je čistě, přirozeně a s chutí. Jen minimálně kazila dojem z jejich vystoupení naučená gesta, jež k prosté písni i dětskému projevu nepatří.

Foto: Nina Jirasová Osmanová a Jaroslav Hudec

Na zdárný průběh rozezpívaného odpoledne dohlížel i obrovitý medvěd.

Základ repertoáru tvořily tři cykly skladatele Viktora Kalabise, od jehož narození uplynulo letos v únoru sto let, Dětské písně op. 15, Písničky pro nejmenší op. 37 a Album lidových písní op. 38. Zpívá se v nich o věcech dětem blízkých, o mamince, sluníčku, sněhuláku, tanci či radosti. A radost mělo i publikum, jehož převážnou většinu tvořily opět děti.

Dětské zpěváky doplnili mladí, leč už i zkušení pěvci Jana Sibera a Ondřej Holub interpretací písňových cyklů Leonarda Bernsteina I Hate Music a Francise Poulenca Quatre chansons pour enfants. Hravé texty, jež posluchačům v českém přetlumočení zprostředkovali moderátoři Radka Fidlerová a Milan Lukáš Šnajdr, i promítané titulky si osazenstvo sálu jakož i zpěv obou vynikajících pěvců vychutnalo naplno.

Foto: Nina Jirasová Osmanová a Jaroslav Hudec

Ačkoli postavy dětských interpretů se na jevišti téměř ztrácely, jejich umění rozhodně nikoli.

Závěr večera patřil světové premiéře komorního dílka Darji Kukalové Moissevy Pod vodou, k jehož interpretaci spojili síly Jana Sibera a Ondřej Holub se dvěma dětskými sólistkami Madlen Hrubešovou z liberecké a Terezou Štěpánovou z olomoucké ZUŠ. Celý koncert doprovázeli klavíristé Jan Dušek a Bohumír Stehlík. Ačkoli koncertní odpoledne trvalo bez přestávky téměř dvě hodiny, nikdo neodcházel a všichni nadšeně tleskali. A část publika si lidové písničky s dětskými sólisty i prozpěvovala.

Za tento večer patří Lieder Company velký dík stejně jako za to, že dnes opomíjené umění interpretace písní propaguje neúnavně cyklem, jehož letošní řadu zakončí 10. prosince ve smíchovském Clubu Salsita koncert Písně mistrů romantismu.

Foto: Nina Jirasová Osmanová a Jaroslav Hudec

Tenorista Ondřej Holub si vychutnal humorné Poulencovy Čtyři písně pro děti s hravými texty.

Obrazy a hudba v jednom. Anežský klášter bude dějištěm uměleckého soaré

Kultura

Výběr článků

Načítám