Článek
Zeminu u mostu ve stejné době odtěžovala společnost Strabag, která chystala opravu navazující silnice. „Je v tuto chvíli na policii, aby prošetřila, kde došlo k pochybení, protože těch důvodů tam může být více,” řekl Joukl k možným příčinám neštěstí.
Kraj Vysočina zadal celou zakázku konsorciu firem M-Silnice a Strabag. Mluvčí společnosti M-Silnice Irena Bubeníková odmítla jakékoli komentáře případu po dobu vyšetřování.
Stejný názor má i mluvčí firmy Strabag Edita Novotná: „Jakákoli spekulace, která se kolem příčin té nehody objevuje, je skutečně jen spekulací. Nebudeme se k tomu vyjadřovat dříve, než proběhne vyšetřování, ani nebudeme nic v tuto chvíli komentovat,” řekla Novotná.
Oprava mostu byla součástí modernizace silnice mezi Chotěboří a Golčovým Jeníkovem za 160 miliónů korun, kterou dotuje Unie. Součástí zakázky je rekonstrukce tří mostů na této trase. Podle Joukla má povrch silnice dělat Strabag. Mosty má na starosti firma M-Silnice, která předala vilémovský most firmě Bögl & Krýsl, jakožto svému subdodavateli.
Kriminalisté identifikují oběti
Společnost Bögl & Krýsl figuruje i v případech tragických zřícení mostů ve Studénce na Novojičínsku a na východě Slovenska. Pod mostem ve Vilémově pracovali tři Češi a tři Slováci, přežili dva muži ze Slovenska. Jeden byl zraněn lehce. Těžce zraněný sedmačtyřicetiletý dělník, který byl po čtyřech hodinách vyproštěn ze sutin, leží se zlomeninami pánve v královéhradecké nemocnici.
Kriminalisté nyní identifikují oběti ještě pomocí DNA. Případ vyšetřují pro podezření ze spáchání trestného činu obecného ohrožení z nedbalosti. Případným viníkům hrozí vězení na tři až deset let. Za tento trestný čin není možné stíhat firmy, ale jen konkrétní lidi. Žádný člověk zatím obviněn nebyl, řekla mluvčí policie Dana Čírtková.
Joukl zopakoval už dříve zveřejněné informace kraje, že technický stav mostu ve Vilémově byl relativně dobrý. Při poslední kontrole byl hodnocen stupněm 4 až 5 na sedmistupňové škále, sedmička je nejhorší stav. „Tento most by podle vyjádření odborníků řádově do deseti let nepotřeboval žádné rozsáhlé opravy,” řekl.
Opět se staví
V pátek odpoledne předala policie staveniště zpět stavebnímu konsorciu. V sobotu dělníci udělali jen práce nezbytné pro zabezpečení zbytků mostu a místo oplotili. Na staveništi byl v pondělí kontrolní den. „V tuto chvíli už tam bude normální stavební činnost,” uvedl Joukl.
Kraj Vysočina má na svých skoro 3600 kilometrech silnic druhé a třetí třídy 865 mostů. Tři byly koncem roku 2013 v havarijním stavu a spadaly do nejhorší sedmé kategorie. Joukl uvedl, že jeden se opravuje a u dalších dvou se opravy připravují.