Článek
Žhavý popel se dostal do zásobníku na 5000 tun odpadu. „Nezahořel v popelnici, nezahořel ani v útrobách drahého svozového vozidla. Začal doutnat až po výsypu mezi odpad čekající na energetické využití,“ uvedl mluvčí firmy Michal Kačírek.
Podle něj může ložisko nevychladlého popela zůstat za určitých okolností aktivní i několik dní. To se nejspíš stalo v tomto případě, kde si ale nebezpečí všimla příslušná obsluha. Na místo vyrazili hasiči a vznikající požár ihned uhasili.
Takové štěstí neměl koncem února muž v Blatnici pod svatým Antonínkem, jemuž začal hořet dům vlivem popela v popelnici. Kvůli tomu vznikla škoda pět milionů korun. Zásahem hasičů se podařilo uchránit majetek za dalších pět milionů.
Muž na Pardubicku nevyčistil cirkulárku po řezání, hořelo auto i dva vraky

Ztrácí odolnost
Sako Brno proto upozorňuje, že nevychladlý popel nepatří ani do plastové, ani do kovové popelnice. „Plastová nádoba už po minutě působení tepla okolo 250 stupňů Celsia ztrácí mechanickou odolnost a začne se tavit. Při teplotě okolo 400 stupňů Celsia hoří,“ uvedl Kačírek.
V kovové popelnici ničí horký popel pozinkovanou vrstvu a urychluje degradaci nádoby. Kovová schránka navíc zpomaluje vychládání popela a zvyšuje následné nebezpečí zahoření odpadu uvnitř svozového vozidla.
„Při zahoření vozidla dochází k jeho poškození a k přímému ohrožení posádky vozidla na životech. Pokud se žhavý popel rozhoří v zásobníku odpadu, mohou být škody a následky nedozírné,“ zdůraznil Kačírek.
Firma proto radí, že by se lidé vždy měli přesvědčit o tom, že je popel chladný. Před vhozením do popelnice by měl být v kovové nádobě a před vyspáním do popelnice je potřeba jej ještě pokropit vodou. „Popel lze použít i coby levné a docela hodnotné hnojivo,“ dodal Kačírek.
Ve Vsetíně hořel popelářský vůz
