Článek
Žena se vydala nakoupit do Billy na začátku prosince 2017. Venku nepršelo ani nesněžilo, žena obutá do kozaček bez podpatku ale po pár krocích v prodejně uklouzla na listí z ředkviček, které v oddělení ovoce a zeleniny leželo na zemi poblíž koše na odpad.
Občasnému výskytu odpadu z prodávané zeleniny na podlaze prodejny prakticky zabránit nelze
Žena kvůli zlomenině čéšky podstoupila dvě operace a řetězec zažalovala o bolestné ve výši 63 tisíc korun. U soudů nejprve uspěla, ale Billa podala ještě dovolání k Nejvyššímu soudu.
„Společnost prokázala, že k tomu, aby zamezila úrazům zákazníků z důvodu uklouznutí při chůzi v prodejně, přijala řadu opatření, tedy instalovala dostatečně velké čisticí rohože u vchodů do prodejny a protiskluzovou dlažbu na podlaze, v úseku ovoce a zeleniny umístila koše pro odhazování odpadu ze zeleniny a dále pověřila vybrané zaměstnance úklidem tohoto úseku a dohledem nad tímto úklidem,“ stálo v dovolání.
Místo odškodného bude sama platit
A senát v čele s Petrem Vojtkem řetězci přitakal s tím, že skutečně udělal, co bylo v jeho silách, aby podobným situacím předešel. Soudci upozornili, že úklid neprobíhal mechanicky ve stanovených intervalech, ale že i vzhledem k předvánočnímu frmolu byla na místě takřka nepřetržitě pracovnice a ta dle potřeby uklízela popadanou nať okamžitě.
„Občasnému výskytu odpadu z prodávané zeleniny na podlaze prodejny v daném úseku zjevně prakticky zabránit nelze, neboť jde o okolnost, která v posledku závisí na chování zákazníků, nikoli na chování pracovníků. Po žalované pak nepochybně nelze rozumně požadovat, aby v každé minutě sledovala každého zákazníka, který nakupuje zeleninu, zda mu neupadne několik listů zeleniny,“ konstatovali soudci.
Místo odškodného tak musí žena podle verdiktu Nejvyššího soudu zaplatit řetězci a pojišťovně náklady na soudní spor.