Hlavní obsah

Žena z Ostravy chtěla po supermarketu odškodné za to, že uklouzla na nati z ředkviček. Sama ale musí zaplatit 88 000

Brno

Pracovníci obchodu nemohou sledovat každého zákazníka, kterému upadne list či zeleninová nať, a okamžitě odpad uklízet do koše. Tak odůvodnil Nejvyšší soud rozhodnutí, kterým zamítl žalobu ženy, jež uklouzla v ostravském supermarketu na nati z ředkviček a zranila se. Místo 63 tisíc korun odškodného tak musí sama zaplatit řetězci a pojišťovně přes 88 000 korun jako náklady na soudní spor.

Foto: Petr Kozelka, Novinky

Budova Nejvyššího soudu v Brně

Článek

Žena se vydala nakoupit do Billy na začátku prosince 2017. Venku nepršelo ani nesněžilo, žena obutá do kozaček bez podpatku ale po pár krocích v prodejně uklouzla na listí z ředkviček, které v oddělení ovoce a zeleniny leželo na zemi poblíž koše na odpad.

Občasnému výskytu odpadu z prodávané zeleniny na podlaze prodejny prakticky zabránit nelze
Nejvyšší soud

Žena kvůli zlomenině čéšky podstoupila dvě operace a řetězec zažalovala o bolestné ve výši 63 tisíc korun. U soudů nejprve uspěla, ale Billa podala ještě dovolání k Nejvyššímu soudu.

„Společnost prokázala, že k tomu, aby zamezila úrazům zákazníků z důvodu uklouznutí při chůzi v prodejně, přijala řadu opatření, tedy instalovala dostatečně velké čisticí rohože u vchodů do prodejny a protiskluzovou dlažbu na podlaze, v úseku ovoce a zeleniny umístila koše pro odhazování odpadu ze zeleniny a dále pověřila vybrané zaměstnance úklidem tohoto úseku a dohledem nad tímto úklidem,“ stálo v dovolání.

Místo odškodného bude sama platit

A senát v čele s Petrem Vojtkem řetězci přitakal s tím, že skutečně udělal, co bylo v jeho silách, aby podobným situacím předešel. Soudci upozornili, že úklid neprobíhal mechanicky ve stanovených intervalech, ale že i vzhledem k předvánočnímu frmolu byla na místě takřka nepřetržitě pracovnice a ta dle potřeby uklízela popadanou nať okamžitě.

„Občasnému výskytu odpadu z prodávané zeleniny na podlaze prodejny v daném úseku zjevně prakticky zabránit nelze, neboť jde o okolnost, která v posledku závisí na chování zákazníků, nikoli na chování pracovníků. Po žalované pak nepochybně nelze rozumně požadovat, aby v každé minutě sledovala každého zákazníka, který nakupuje zeleninu, zda mu neupadne několik listů zeleniny,“ konstatovali soudci.

Místo odškodného tak musí žena podle verdiktu Nejvyššího soudu zaplatit řetězci a pojišťovně náklady na soudní spor.

Soudní dvůr EU je v ráži. Apple a Google musí platit stovky miliard

Ekonomika

Výběr článků

Načítám