Článek
Nejprve v sobotu odpoledne zavolal muž, jenž se představil jako zaměstnanec jisté banky a uvedl, že musí ověřit platby, které žena měla zasílat.
„Když mu sdělila, že žádné platby neprováděla, a navíc nemá ani účet u této banky, následovala otázka, kde má tedy žena veden účet. Na to muži uvedla svou banku a tím hovor skončil,“ popsala začátek příběhu policejní mluvčí Kateřina Kubzová.
O chvíli později přišel další telefonát, tentokrát se volající představil jako zaměstnanec ženiny banky, s tím, že její bankovní účet byl napaden a peníze jsou v ohrožení.
Podvodníci odsáli ženě z Chebska z účtu 700 tisíc. Policie zveřejnila fotky dvojice, která si přišla peníze vybrat
„Žena chtěla být obezřetná, a proto si na oficiálních stránkách své banky zkontrolovala telefonní číslo, ze kterého ji muž kontaktoval. Na stránkách bylo toto číslo opravdu uvedeno jako kontaktní pro podporu při napadení účtu. Žena tak uvěřila, že se jedná o zaměstnance banky,“ dodala mluvčí.
Falešný bankéř následně ženě nadiktoval číslo údajně bezpečného účtu, kam má peníze převést. To učinila a ze svého účtu přeposlala na neznámé konto téměř 430 tisíc korun.
Volitelné zobrazení čísla
Před schopností podvodníků mystifikovat oběť s pomocí napodobení telefonního čísla někoho jiného varovala policie už v minulosti. Varují před ní také mobilní operátoři. Jde o takzvaný spoofing.
„Jednoznačně vidíme, že počet a rozsah podvodného jednání na internetu i v mobilní síti v uplynulých měsících extrémně narůstají,“ uvedla mluvčí společnosti O2 Blanka Vokounová.
Co se týče čísla volajícího, vysvětlila, že podle standardního protokolu mobilních sítí jde o nepovinný parametr v síti. „Tedy nepodléhá pravidlům a je de facto volitelné, jak bude zobrazeno. Nejčastěji se pod číslem volajícího zobrazí konkrétní číslo účastníka. Díky tomu, že jde o nepovinný údaj, může být ale bohužel identita zneužita,“ dodala mluvčí.
Systémové řešení spoofingu řeší Asociace provozovatelů mobilních sítí i Český telekomunikační úřad (ČTÚ). Ten o chystaných krocích, které mají spoofing omezit, informoval v týdnu v tiskové zprávě. Mohlo by jít například o blokování hovorů ze zahraničí, které se tváří jako volání z českých čísel s předvolbou +420.
Problém u mobilních čísel, jichž by se blokování týkat nemělo, by podle ČTÚ měla pomoci vyřešit zaváděná samoregulační opatření na straně operátorů.