Hlavní obsah

Závody motokrosu jsou bezpečnější než běžný provoz, tvrdil klub o zraněných divácích. U soudu nepochodil

Brno

Tři zranění diváci a závodník. To byl výsledek nehody, k níž došlo v motokrosovém klubu na Plzeňsku. Když se jeden z diváků začal domáhat odškodného u soudu, navrhl klub hodit odpovědnost a tím i povinnost platit finanční satisfakci na závodníka. Nejvyššímu soudu tvrdil, že závod je vlastně bezpečnější než běžný provoz. S tím ale nepochodil.

Foto: Hasiči Loket

Ilustrační foto

Článek

Nehoda se stala na konci března 2019. Závodník při kvalifikačním tréninku v motokrosu neukočíroval svůj stroj, vyjel mimo trať do míst určených pro diváky. Zraněné, včetně jezdce, převezli záchranáři vrtulníkem a sanitkami do nemocnice.

Plzeňský okresní soud pak v žalobě jednoho ze zraněných rozhodl tak, že motokrosový klub a závodník zraněnému mají společně odčinit vytrpěnou bolest. Soud konstatoval, že pořádání motokrosových závodů je řečí práva zvlášť nebezpečný provoz, závodníkův podíl pak soud dovodil z jeho odpovědnosti provozovatele vozidla. Když takovému rozhodnutí přitakal i odvolací krajský soud, klub podal dovolání k Nejvyššímu soudu.

Klub argumentoval, že akce pořádá jen párkrát do roka, přičemž povaha zvlášť nebezpečného provozu spočívá v tom, že škoda je způsobena soustavně prováděnou činností.

„Míra nebezpečnosti motokrosových závodů není taková, aby je bylo možné považovat za provoz zvlášť nebezpečný. Pořádání závodu je mnohem méně nebezpečné než běžný silniční provoz. Postačí proto, aby negativní následky potenciálně spojené se závody či kvalifikačními tréninky kryla běžná odpovědnost provozovatele vozidla,“ tvrdil klub.

Nejvyšší soud: Jedou na hranici možností

U senátu Nejvyššího soudu v čele s Martinou Vršanskou ale nepochodil. „Již běžný provoz motorových vozidel podléhající pravidlům silničního provozu představuje obecně zvýšené nebezpečí. S provozováním motokrosu je pak nutně spojená vyšší nebezpečnost než s běžným provozem. Pořádání motokrosových závodů a kvalifikačních tréninků na závody, byť jen několikrát za rok, lze považovat za pravidelnou a opakující se činnost,“ uvedli soudci.

„Kvalifikační tréninky motokrosu představují zvýšené nebezpečí, neboť závodníci se při nich snaží dorazit do cíle v co nejkratší možné době, nejsou vázáni pravidly silničního provozu, motocykly řídí na hranici jejich fyzikálních možností i na hranici svých fyzických sil po obtížné a členité trati vytyčené v terénu, absolvují i skoky. Jejich stroje se tak mohou stát neovladatelnými, a proto hrozí nejen pád jezdců, ale i vyjetí z vytyčené trati závodu,“ doplnili soudci.

Ti pak ještě dodali, že pro posouzení odpovědnosti pořadatele závodu není důležité, že za případnou škodu může odpovídat i provozovatel motocyklu.

KOMENTÁŘ: Podpora MotoGP vyvolává otázky – Alex Švamberk

Komentáře

Související články

Výběr článků

Načítám