Článek
Při havárii nákladní lanovky zahynul muž, další čtyři lidé, dvě děti a dvě ženy, byli zraněni. Policie případ vyšetřuje pro podezření z usmrcení z nedbalosti a ublížení na zdraví z nedbalosti.
"Do jaké míry provozovatel tohoto zařízení věděl o tom, že veze osoby, a nikoliv náklad, nechť posoudí příslušné policejní orgány," uvedla asociace.
Asociace tvrdí, že zařízení nesplňuje definici dráhy tak, jak je v zákoně uvedeno a dále specifikováno v prováděcích vyhláškách. "Zařízení nemohlo a nemůže získat takzvané úřední povolení k provozu lanové dráhy, které vydává Drážní úřad, jelikož není dráhou ve smyslu zákona," uvedla asociace. Zařízení by tak nepotřebovalo ani revizi podle tohoto zákona a ani nemělo příslušná povolení. Bylo postaveno na stavební povolení z roku 1979 a zkolaudováno pro přepravu materiálu.
Lanové dráhy jsou bezpečné
Podle asociace je zařízení třeba označit spíše za stavební či jiný vrátek, který v bedně dopravoval náklad pro zásobování objektu. "Takovýchto zařízení používaných k soukromým účelům bychom po celé České republice napočítali desítky," tvrdí asociace.
Asociace je přesvědčena o tom, že všechny lanové dráhy v České republice, které jsou provozovány ve smyslu zákona o drahách, spravují zodpovědní provozovatelé. "Podobný případ je u takto vedených a provozovaných drah v podstatě vyloučen a kvalita a bezpečnost lanové dopravy v ČR jsou na nejvyšší možné úrovni a plní nejpřísnější normy," uvedla asociace. Ta také odmítá, aby toto zařízení bylo označováno za lanovou dráhu.