Článek
Policie firmu minulý měsíc obvinila jako právnickou osobu pro obecné ohrožení z nedbalosti a ohrožení pod vlivem návykové látky. Jedná se o paragrafy, za které by byl stíhán pilot i v případě, že by havárii přežil. Podle vyšetřovatelů totiž vrtulník spadl jeho chybou, a navíc ho řídil opilý.
Zákon o trestní odpovědnosti právnických osob ale umožňuje stíhat i firmu, pokud policie dojde k závěru, že její statutární zástupce, kterým v té době Bohumil D. byl, spáchal trestnou činnost v její prospěch nebo v rámci její činnosti. Tragický let vrtulníku se podle policie uskutečnil v návaznosti na údajné obchodní jednání v zájmu společnosti WPA.
„V usnesení o zahájení trestního stíhání státnímu zastupitelství chybí skutečnosti, které byly vzaty za prokázané důkazy, úvahy, jimiž se policie řídila, a další právní úvahy,“ stojí v prohlášení firmy.
Pilot pád vrtulníku nepřežil, stíhat budou firmu
Vyšetřování případu dozoruje přímo šéfka plzeňského státního zastupitelství Antonie Zelená. Právu pouze potvrdila, že usnesení o zahájení trestního stíhání zrušila a policii uložila znovu vyhodnotit spisový materiál a ve věci opětovně rozhodnout. „Více to komentovat nebudu,“ dodala Zelená.
Podle právní zástupkyně WPA Kataríny Kožiak nelze společnosti přičítat skutek, ve kterém je spatřován trestný čin, protože Bohumil D. nejednal v zájmu ani v rámci činnosti obviněné právnické osoby.
„Trestní stíhání naší společnosti bylo postaveno na spekulacích. Svědci, které si policie ani nepředvolala k výslechu, potvrzují, že let vrtulníkem se uskutečnil mimo plánovaný program setkání. Hosté z Thajska zde navíc nebyli kvůli obchodnímu jednání s naší společností. Je nám velmi líto, co se stalo, ale celá konstrukce stíhání naší společnosti nedává smysl,“ reagoval na obvinění ředitel WPA Jiří Heckel.
Za tragický pád vrtulníku v Plzni může pilot. V opilosti nezvládl riskantní manévr
Tragédie se stala 5. září 2018. Posádka zemřela v troskách zříceného stroje Robinson R44-Raven, který prorazil plechovou střechu haly v průmyslovém areálu v Domažlické ulici. Z výsledků vyšetřování Úřadu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod (ÚZPLN) vyplývá, že Bohumil D. měl v době nehody v krvi téměř dvě promile alkoholu a přibližně dva týdny propadlé osvědčení zdravotní způsobilosti pilota.
„Příčinou letecké nehody byla kombinace přecenění schopností a vyšší hladina alkoholu, která znemožnila bezpečnou pilotáž při extrémním manévru při letu nízko nad zemí,“ uvedli vyšetřovatelé úřadu.
Bohumil D. ten den provedl sérii tří krátkých letů se svými zahraničními obchodními partnery. Při tom posledním odstartoval ze střechy budovy vlastní firmy.
„Vrtulník po vzletu pokračoval nízko nad zemí a po přibližně dvou a půl kilometrech provedl pilot ostrou zatáčku doprava s extrémním náklonem a sklonem vrtulníku. Při vybírání tohoto manévru narazil do střechy výrobní haly,“ stojí dále ve zprávě ÚZPLN s tím, že vrtulník se pohyboval pod předepsanou výškou.