Článek
Samotná obžaloba zatím k soudu podána nebyla. Policejní vyšetřování okolností tragédie z října 2021 mezitím pokračuje, je třeba doplnit další důkazy, informoval v pátek o vývoji v trestním řízení náměstek okresní státní zástupkyně v Liberci Kamil Látr.
Mluvčí ČD Petr Šťáhlavský uvedl, že rozhodnutí státního zástupce firma vítá, více se ale k tomu vyjadřovat nebude.
„České dráhy spolupracují s orgány, které nehodu lanovky na Ještěd vyšetřují, a poskytují jim veškerou součinnost. Naše společnost přivítala rozhodnutí státního zástupce v probíhajícím šetření, ale objasňování nehody nadále pokračuje, proto se k vyšetřování nebudeme více vyjadřovat,“ uvedl.
Zdemolovaný vrak kabiny lanovky musel z Ještědu dostat vyprošťovací tank
Stížnost proti usnesení o zahájení trestního stíhání si podali všichni obvinění.
„Tři stížnosti fyzických osob jsem jako nedůvodné zamítl, jedné jsem vyhověl a její trestní stíhání zrušil. Stejně tak jsem vyhověl stížnosti právnické osoby,“ uvedl Látr s tím, že vyšetřování odhadem potrvá ještě měsíce.
Všem třem obviněným hrozí za obecné ohrožení z nedbalosti trest od tří do osmi let.
„Za vinu je jim kladeno zejména porušení důležitých povinností vyplývajících z jejich zaměstnání a funkcí tím, že v rozporu s předpisy a s technickou dokumentací, které stanovují mimo jiné podmínky pro provoz této lanové dráhy, byla dráha Horní Hanychov-Ještěd vědomě provozována,“ uvedl již dříve mluvčí policie Libereckého kraje Vojtěch Robovský.
Zkontrolujte lana a pošlete termíny oprav, vyzval úřad vlekaře po tragédii na Ještědu
Při havárii 31. října 2021 spadla po přetržení tažného lana jedna ze dvou kabin visuté lanovky a zemřel průvodčí. V kabině pro 35 lidí byl sám. Třinácti cestujícím v druhé kabině se nic nestalo, zůstala viset na nosném laně 15 metrů nad zemí. Průvodčí aktivoval záchrannou brzdu a kabinu, která po přetržení tažného lana prudce sjížděla zpátky k dolní stanici, zastavil. Z kabiny pak museli cestující vyprostit hasiči.
Dvoukabinová visutá lanovka začala jezdit na Ještědu v roce 1933. Ročně přepravila v posledních letech před nehodou dvěma svými kabinami kolem čtvrt milionu cestujících.
Průvodčí nedosáhl na brzdu
V její devadesátileté historii se tažné lano přetrhlo už v roce 1944. Tehdy ale měla lanovka jiný systém jištění se dvěma tažnými lany a nehoda neměla tragické následky.
Lanovka se starým systémem jezdila na Ještěd do rekonstrukce mezi lety 1971 a 1974. Původní i nová lanovka fungovaly na podobném principu, ale systém jištění byl rozdílný. Po rekonstrukci v 70. letech zůstalo lanovce po jednom tažném a přítažném laně, dostala čelisťovou brzdu se třemi různými prvky aktivace, z toho dva byly automatické. Oba ale byly v minulosti odstraněny.
Průvodčí sice byli vyškoleni, jak mají v případě nehody postupovat, ale v tomto případě průvodčí na ruční brzdu nedosáhl, a kabinu proto nemohl zastavit.