Článek
Ministerstvo vnitra totiž chystá nové nařízení, které každou, byť jen započatou hodinu výjezdu hasičů, ať profesionálních, nebo dobrovolných, ocení 5600 korunami. Ty bude usvědčený viník povinen zaplatit.
Babička platit nebude, pyroman ano
„Zavádí se nový systém, kdy při výjezdu hasičů máme možnost vymáhat náhradu. Nejde přitom o náhradu vzniklé škody, ale o úhradu samotného výjezdu. Podmínkou k tomu je, že hasičský záchranný sbor nebo sbor dobrovolných hasičů vyjede na základě výzvy,“ vysvětlil Právu František Vavera z vedení generálního ředitelství Hasičského záchranného sboru.
„Pokud následně správní nebo soudní orgán rozhodne, že šlo o úmyslné jednání neboli že někdo úmyslně založil požár nebo zneužil linku, v tu chvíli můžeme vymáhat příslušnou částku v občanskoprávním řízení,“ dodal.
Vavera připouští, že úmyslně založených požárů, u kterých se úmysl prokáže, není mnoho, ale stále k nim čas od času dochází. Podle něho je nařízení proto spíše prvek prevence.
„Třeba situace, kdy někdo úmyslně založí požár v lese, kam musí vyjet více jednotek, může být tím případem, na který se ustanovení nařízení bude vztahovat. Pochopitelně za předpokladu, že je viník zjištěn. Určitě se to ale netýká případu, kdy babičce začne hořet dům a ona odhání hasiče v obavě, že na zásah nebude mít,“ vysvětlil.
Nařízení bude také finančně postihovat „žertovné“ telefonáty, které jsou již nyní podle zákona o Integrovaném záchranném systému přestupkem. Je-li jeho pachatel chycen a správní orgán rozhodne o tom, že přestupek spáchal, pak ho od hasičů čeká nemilé překvapení: budou po něm požadovat úhradu nákladů za výjezd. „Tyto peníze pak budou zůstávat hasičům,“ dodal Vavera.
Vyčíslení nákladů se udělalo průměrem. Při výpočtu se použil modelově dvouhodinový výjezd s dvěma hasičskými auty a další technikou na vzdálenost kolem osmi kilometrů.
Zásahy u nehod hradí pojišťovny
Jak řekl Právu ředitel krajského Hasičského záchranného sboru na Vysočině Petr Beneš, pro hasiče stanovení paušální částky bude vítaná změna. Ani ne tak pro její výši jako spíše proto, že se tím ulehčí administrativě.
Zatímco dnes museli po každém výjezdu hasiči úředničit a do počítače „nasypat“ údaje o tom, kolik lidí, jak dlouho, s jakou technikou a na jakou vzdálenost muselo vyjet, aby získali obrázek o tom, kolik je výjezd stál, nyní pouze spočítají, kolik hodin výjezd zabral.
„Finanční efekt nebude vyšší než dosud. Ten průměr je spočítán dobře. V některých případech si pohoršíme, jindy získáme. Náklady na likvidaci následků dopravních nehod, které u nás tvoří kolem 80 procent naší činnosti, se pohybují zhruba do 15 tisíc korun. Záleží na tom, kolik v tu chvíli potřebujeme techniky a kolik se zúčastní lidí,“ řekl Právu Beneš.
To závisí na charakteru prací, zda jde o likvidaci olejových skvrn, odklízení vraků nebo vysypaného nákladu z převráceného kamiónu, či dokonce o shánění pobíhajících zvířat.
U dopravních nehod jde platba na vrub pojišťoven, neboť ty již likvidační práce proplácejí – z povinného ručení. Zatím to však dělaly dobrovolně, nyní to bude jejich povinnost. Jak zdůraznilo vnitro v odůvodnění návrhu, pojišťovny jsou s novým nařízením srozuměny.
Zásah hasičů u jedné dopravní nehody trvá zpravidla kolem dvou hodin.
Většinou stačí jedna jednotka. Jak vnitro vyčíslilo, „při cca 22 tisících zásahů jednotek ročně při dopravních nehodách by šlo až o částku cca 246,4 miliónu korun ročně, které by byly hrazeny z pojištění odpovědnosti z provozu vozidla“.