Článek
„Po provedeném dokazování byla vina obžalovaného zcela jednoznačně prokázána,“ konstatovala soudkyně Ivana Hynková.
Kromě přiznání samotného řidiče či kamerového záznamu byla pro soud zásadní výpověď svědka, který čekal v protějším směru a soudu celou situaci podrobně popsal.
Soud při ukládání trestu přihlédl zejména k okolnostem případu. „Je třeba mít na paměti, že toho dne mohlo být spousta lidí mrtvých,“ řekla soudkyně. „Byla to veliká náhoda a veliké štěstí, že se nikomu nic nestalo,“ dodala s tím, že Andelović způsobil také obrovskou škodu.
Srb má podle rozsudku uhradit zhruba 5,7 milionu korun.
Nechtěl jsem zničit závory, řekl řidič, který s kamionem zastavil na přejezdu v Praze a smetl ho vlak
Andelović vyrazil s nákladem ze Srbska a mířil do Německa. Do Uhříněvsi ho chybně navedla navigace. Před přejezdem si prý vůbec nevšiml světelného ani zvukového signálu. Podle jeho slov se závory zvedly, tak vjel na přejezd.
Závory se ale vzápětí spustily dolů a Andelović tak zůstal stát s kamionem mezi spuštěnými závorami, asi o dvě minuty později do návěsu narazil projíždějící vlak s 220 cestujícími. V důsledku srážky se ve vlaku zranili čtyři lidé, škoda přesáhla 63 milionů korun.
Andelović, který jako řidič pracuje už pětačtyřicet let, se hájil tím, že nemohl závory projet, aby je nezničil. „Závory jsem neprojel z toho důvodu, že jsem je nechtěl poškodit, protože je to v Srbsku trestný čin,“ prohlásil u soudu muž.
„Vždycky je třeba vážit, co je lepší v daném případě. Jestli poničit závory nebo vystavit v nebezpečí sebe a vlak plný lidí,“ podotkla Hynková.
Nedáš-li přednost, zemřeš. Cedule u přejezdů s neobvyklým varováním mají zmizet
Andelović také tvrdil, že poté, co ho závory uvěznily na přejezdu, ztratil vědomí. Posléze své tvrzení poupravil, že si na náraz nepamatuje.
„Pokud jsem uvedl, že jsem ztratil vědomí ještě před střetem vlaku s kamionem, tak jsem tím chtěl říct, že si nevzpomínám na střet. Možná je to následek šoku, který jsem utrpěl. Nechci tím snižovat svou vinu,“ uvedl Andelović.
Řidič nestačil zabrzdit před přejezdem, z převráceného auta vystoupil sám
Státní zástupce pro Andeloviće navrhl zhruba pětiletý trest vězení, současně s minimálně pětiletým zákazem řízení.
Andelovićův obhájce naopak navrhoval muže obžaloby zprostit, když zpochybnil funkčnost zařízení přejezdu a s odkazem na výpovědi některých svědků podotkl, že je inkriminovaný přejezd vcelku nebezpečný a že k obdobným událostem docházelo i v minulosti. Případně pro Andeloviće navrhl podmíněný trest s tím, že vězení by v tomto případě bylo moc přísným trestem.