Článek
Další čtyři muže, kteří se na organizací závodu podíleli, soud obžaloby zprostil. Všem pěti obžalovaným hrozilo za usmrcení z nedbalosti a těžké ublížení na zdraví z nedbalosti až šest let vězení. Vinu odmítli, vynesení rozsudku se nezúčastnili.
U čtveřice obžalovaných organizátorů soudní senát podle slov předsedy senátu Jiřího Přibyla neshledal žádné provinění. „Neporušili povinnosti, které jsou organizátorům rallye ukládány mezinárodní či českou asociací automobilového sportu. Porušení je pouze na straně traťového komisaře Petra Pláška. Svým jednáním naplnil skutkovou podstatu přečinu usmrcení a těžkého ublížení na zdraví,“ řekl Přibyl.
Nepomáhali raněným, jen kouřili, řekla o posádce svědkyně tragické havárie v Lopeníku
Předseda senátu rovněž připustil, že vina byla i na straně většiny zemřelých dívek, které se jako náhradnice účastnily školení traťových komisařů. „Děvčata měla, až na nejmladší z nich, informace, měla za sebou školení,“ doplnil soudce.
Pláškův obhájce Tomáš Vymazal si vzal lhůtu na odvolání. „Z mého pohledu nejde o překvapivé rozhodnutí. Předseda senátu tento názor zastával již původně. A před třemi lety se chtěl vyloučit právě kvůli tomu, že veřejně prezentoval svůj názor na věc. Tedy, že nevidí nikoho jiného jako viníka než Petra Pláška. Všichni bychom už byli rádi, kdyby byla celá věc skončena,“ sdělil Vymazal.
K pohledu Petra Pláška na věc Vymazal dodal: „Nedokáže se příliš ztotožnit se závěrem, že on by měl být jediným viníkem. Ve věci již dříve rozhodoval krajský a Nejvyšší soud, které konstatovaly, že vidí větší zavinění na straně organizátorů než na straně traťového komisaře.“
Státní zástupce navrhoval uložit obžalovaným podmíněné tresty v rozmezí jednoho až dvou let. Obhájci žádali pro své klienty zproštění obžaloby. Traťový komisař Plášek podle státního zástupce Tomáše Pindura v rozporu se svými povinnostmi nevykázal dívky od trati. Předseda organizačního výboru závodu Petr Bujáček, vedoucí rychlostní zkoušky Josef Nášel, hlavní činovník pro bezpečnost Miroslav Smolík a bezpečnostní delegát Václav Filip pak podle žalobce porušili ustanovení mezinárodních sportovních řádů týkající se organizace rallye, tvorby bezpečnostního plánu, zabezpečení míst na trati nebo kontrol před závodem.
Vůz Mitsubishi Lancer EVO IX měl Bartončík při závodě na uzavřené trati pronajatý, spolujezdce mu dělal jeho bratr Josef Bartončík. V kauze obviněni nebyli, byť podle policie se na nehodě kromě silného větru podepsala i jezdecká chyba. Stejný závodní vůz havaroval s jinými posádkami už na Rallye Český Krumlov v roce 2010 a při Rally Vsetín v roce 2011.
Obžalovaní Bujáček a Smolík tvrdili, že auto mělo dlouhodobé technické problémy, jeho majitel to odmítl. Plášek, který sám při nehodě utrpěl zranění, poukazoval na odbyté školení před závodem i na to, že na místě havárie údajně nebyl dostatečně vyznačen zakázaný prostor pro diváky. To tvrdili i příbuzní obětí. Pořadatelé však uvedli, že lokalita označená byla.
Tragédie, při níž zahynuly dívky ve věku mezi sedmi a 20 lety, se stala 10. listopadu 2012. V roce 2016 nepravomocně uložil okresní soud tehdy jedinému obžalovanému Pláškovi osmnáctiměsíční podmíněný trest. Krajský soud rozsudek zrušil a věc vrátil k došetření státnímu zástupci, který později obžalobu rozšířil o další čtyři lidi. Okresní soud se kauzou znovu začal zabývat v prosinci 2019.