Článek
„Policisté při vyšetřování vyhledali a zajistili desítky stop, zadali sérii znaleckých posudků, při kterých se ověřovaly mimo jiné povětrnostní podmínky v době nehody, jestli mohl za nehodu například silný vítr, který v době rally foukal, jaká byla příčina dopravní nehody, do jaké míry ji způsobil řidič vozidla,“ řekla mluvčí zlínského krajského policejního ředitelství Jana Macalíková.
„Prověřovali jsme, zda pořadatel dodržel všechny bezpečnostní pokyny a normy, které jsou stanoveny pro rally. Národní sportovní řády a standardní propozice pro rally pořadatel neporušil,“ uvedla Macalíková.
Experti uvádějí, že nehoda sice vznikla jezdeckou chybou řidiče a podepsal se na ní i poryv bočního větru, jehož nárazy dosahovaly rychlosti až 61 km/h. Nicméně způsob jízdy jezdce se nijak zásadně neodlišoval od ostatních soutěžících.
Za závod byl odpovědný pořadatel
„Navíc v tomto případě není možné vyvozovat odpovědnost posádky vozidla, protože šlo o řádně schválený závod na uzavřené trati s tím, že o bezpečnost v okolí se postará pořadatel. Ten také musí zajistit, že v nebezpečné blízkosti nebudou žádní diváci. Zabezpečení samotného místa tragédie v Lopeníku bylo v souladu s národním sportovním řádem i propozicemi pro rally,“ řekla Macalíková.
„Podle trestního zákoníku šlo tedy zřejmě o nedbalost mladého traťového komisaře,“ uzavřela Macalíková. Osudnou chybu udělaly zřejmě i samy divačky, když zůstávaly během závodu v bezprostřední blízkosti silnice pod mírným návrším, přes které auta doslova přelétávala.
”Pokud by je komisař včas vykázal do bezpečné zóny, tak, jak mu to nařizují národní sportovní řády, k fatální nehodě dojít nemuselo. Za usmrcení z nedbalosti a těžké ublížení na zdraví mu hrozí odnětí svobody na jeden rok až na šest let,“ dodala Jana Macalíková.
Vůz Mitsubishi Lancer Evo IX narazil 10. listopadu 2012 do hloučku u silnice, kde s komisařem stálo pět žen. Dvaapadesátiletá žena utrpěla těžké zranění, čtyři dívky střet nepřežily. Příčinou smrti bylo tzv. polytrauma, tedy poranění více tělesných orgánů.