Hlavní obsah

Za přetočený tachometr má hrozit pokuta až pět miliónů

Právo, Jiří Novotný

Nejrozšířenějším nešvarem při prodeji ojetin je v Česku už léta přetáčení tachometrů, jímž se nekale zvyšují ceny prodávaných vozidel. Přitvrdit vůči těmto podvodníkům chce vláda novelou zákona o podmínkách provozu na pozemních komunikacích, kterou teď ve Sněmovně čeká druhé čtení.

Foto: Profimedia.cz

Článek

„Pokud novela projde, bude tomu, kdo si přetočení tachometru objedná, hrozit pokuta až 50 000 korun a osobě, která přetočení uskuteční, až pět miliónů korun,“ sdělil mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák.

Prvním čtením vládní předloha prošla loni 26. října a ve středu ji před druhým čtením projedná sněmovní hospodářský výbor. Účinnosti tato novela, která má podporu napříč politickým spektrem, může nabýt již letos na podzim.

Při omlazení o rok dráž až o 40 000 Kč

Zatímco pět let staré auto nabízejí prodejci v průměru se 124 tisíci najetými kilometry, u deset let starého vozu je průměr 159 tisíc km. Takto staré vozy by ale měly mít na tachometru nejméně o sto tisíc kilometrů více.

Rozdíl v pořizovací ceně vozidla, které je omlazeno o jediný rok, přitom může v autobazaru být až 40 000 korun.

Zákazníci tak kupují vůz starší, než skutečně chtějí, a přicházejí o peníze. Umožňuje to platná legislativa.

Podle názoru mnohých expertů by se proto podvody s tachometry měly řešit komplexnějším způsobem.

„Ujeté kilometry by měly být pravidelně evidovány na stanicích technické kontroly a on-line zaváděny do Centrálního registru vozidel, z něhož by si kupující ojetých aut mohli nechat udělat výpis,“ doporučuje Roman Rak, jednatel společnosti Iris Ident, která se zabývá problematikou spojenou s podvody a krádežemi motorových vozidel.

Pozměňována také data výroby

Dalšího častého podvodu se dopouštějí někteří individuální dovozci. Ti před zápisem do českého technického průkazu ­po­změňují data výroby či první registrace dovezených vozů.

„Zákazníci tak kupují vůz starší, než skutečně chtějí, a přicházejí o peníze. Umožňuje to platná legislativa, kvůli níž se již od roku 2001 v technických průkazech neuvádí skutečný rok výroby, ale datum prvního uvedení vozidla do provozu. Ve skutečnosti se obě data od sebe mohou lišit o jeden až dva roky, ale výjimkou nejsou ani rozdíly o pět nebo šest let. Podle našeho průzkumu dosahuje v ČR podíl takto omlazených vozidel kolem devatenácti procent,“ uvedla v pondělí ve svém bulletinu společnost Cebia, která prověřuje původ vozidel.

Bez ohledu na zmíněnou novelu tedy budou v Česku nákup ojetých vozů i nadále provázet nemalá rizika.

Anketa

Souhlasíte s tím, aby se přetočení tachometru pokutovalo až pěti milióny?
Ano
96,9 %
Ne
3,1 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 10680 čtenářů.
Související témata:

Výběr článků

Načítám