Článek
„Pokud novela projde, bude tomu, kdo si přetočení tachometru objedná, hrozit pokuta až 50 000 korun a osobě, která přetočení uskuteční, až pět miliónů korun,“ sdělil mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák.
Prvním čtením vládní předloha prošla loni 26. října a ve středu ji před druhým čtením projedná sněmovní hospodářský výbor. Účinnosti tato novela, která má podporu napříč politickým spektrem, může nabýt již letos na podzim.
Při omlazení o rok dráž až o 40 000 Kč
Zatímco pět let staré auto nabízejí prodejci v průměru se 124 tisíci najetými kilometry, u deset let starého vozu je průměr 159 tisíc km. Takto staré vozy by ale měly mít na tachometru nejméně o sto tisíc kilometrů více.
Rozdíl v pořizovací ceně vozidla, které je omlazeno o jediný rok, přitom může v autobazaru být až 40 000 korun.
Zákazníci tak kupují vůz starší, než skutečně chtějí, a přicházejí o peníze. Umožňuje to platná legislativa.
Podle názoru mnohých expertů by se proto podvody s tachometry měly řešit komplexnějším způsobem.
„Ujeté kilometry by měly být pravidelně evidovány na stanicích technické kontroly a on-line zaváděny do Centrálního registru vozidel, z něhož by si kupující ojetých aut mohli nechat udělat výpis,“ doporučuje Roman Rak, jednatel společnosti Iris Ident, která se zabývá problematikou spojenou s podvody a krádežemi motorových vozidel.
Pozměňována také data výroby
Dalšího častého podvodu se dopouštějí někteří individuální dovozci. Ti před zápisem do českého technického průkazu pozměňují data výroby či první registrace dovezených vozů.
„Zákazníci tak kupují vůz starší, než skutečně chtějí, a přicházejí o peníze. Umožňuje to platná legislativa, kvůli níž se již od roku 2001 v technických průkazech neuvádí skutečný rok výroby, ale datum prvního uvedení vozidla do provozu. Ve skutečnosti se obě data od sebe mohou lišit o jeden až dva roky, ale výjimkou nejsou ani rozdíly o pět nebo šest let. Podle našeho průzkumu dosahuje v ČR podíl takto omlazených vozidel kolem devatenácti procent,“ uvedla v pondělí ve svém bulletinu společnost Cebia, která prověřuje původ vozidel.
Bez ohledu na zmíněnou novelu tedy budou v Česku nákup ojetých vozů i nadále provázet nemalá rizika.