Článek
Firma se u Krajského soudu v Plzni bránila proti sankci tím, že šlo pouze o informaci pro spotřebitele o nabízeném sortimentu, a nikoli o reklamu s cílem přesvědčit nové zákazníky, aby přestali kouřit a začali používat elektronické cigarety.
Soud jí dal sice za pravdu, ale upozornil zároveň na to, že hranice mezi informací o prodávaném produktu a reklamou je velice tenká a zákon je tvrdý.
„Prodejce v podstatě neměl žádný manévrovací prostor, jak obchodní sdělení zákazníkům změnit, protože zákon o regulaci reklamy ohledně e-cigaret je jasný a tvrdý,“ řekl předseda senátu Václav Roučka.
V USA lze nově tabák a e-cigarety koupit až od 21 let
Podle něj platí úplný zákaz reklamy na e-cigarety, který je sice přísný, ale nikoliv v rozporu s ústavním pořádkem. „Postup živnostenského úřadu byl správný. Jsme toho názoru, že obchodní sdělení o tom, jaký produkt a kde se prodává, už v sobě nese prvky reklamy a stává se tak zároveň reklamním oznámením. Pokud prodejce umisťuje nějaké takové plakáty, je už šiřitelem reklamy,“ dodal Roučka.
Upozornil také na to, že zákon o regulaci reklamy je ohledně e-cigaret dokonce tvrdší než u klasických tabákových výrobků. „Je tvrdší, i než požaduje evropská tabáková směrnice, přičemž za její porušení se ale nepovažuje, když má konkrétní stát nastavena přísnější kritéria,“ pokračoval Roučka.
Pokutovaná firma upozorňovala i na to, že je naprosto nelogické, aby reklama na e-cigarety byla regulovaná přísněji než na ty klasické, které mají závažnější dopad na zdraví. „Buď je to omyl zákonodárce, anebo je to legislativní zmetek či mezera v právní úpravě,“ bránila se firma.
Na trhu je nebezpečná náplň do elektronických cigaret. Neví se, kdo ji vyrábí a šíří
Podle soudu je pravda, že u klasických tabákových výrobků jsou na rozdíl od e-cigaret dány výjimky ze zákona o regulaci reklamy.
„My jsme dospěli k názoru, že to nemusel být omyl zákonodárce. Sice v dnešní době nejsou k dispozici žádné vědecké studie o negativní účincích e-cigaret, ale něco se děje. Už víme z Ameriky, že tam došlo k úmrtím přičítaným právě užíváním elektronických cigaret, které jsou vlastně jakýmsi chemickým koktejlem. Zákonodárce si mohl říci, je tady potencionální hrozba, tak tu reklamu zakážeme úplně a pak se uvidí,“ uzavřel Roučka.