Článek
V kauze bylo původně obžalováno deset lidí. V prvním kole jednání soud všechny obžaloby zprostil, po dalších odvoláních soudy potvrdily zproštění jen u poloviny z nich. Zbylých pět obžalovaných bylo u prvoinstančního soudu odsouzeno k mírným trestům.
Petr Janouškovec a Michal Foniok ze společnosti Ostravské dopravní stavby (dnes Eurovia) a Miroslav Kovalík z firmy Bögl & Krýsl dostali podmíněné tresty. Oldřich Magnusek a Zdeněk Malý z firmy Bögl a Krýsl měli jít podle novojičínského okresního soudu do vězení, a to na tři a půl roku.
Železniční tragédie ve Studénce. Jak k neštěstí došlo
Zmírnění trestu kvůli délce řízení
Krajský soud v pondělí dva původní nepodmíněné tresty změnil na podmíněné. Předseda senátu Milan Ihnát řekl, že důvodem pro zmírnění trestů byla délka trestního řízení i to, že před spácháním činu i potom vedli obvinění řádný život. Šlo podle něj o nevědomou nedbalost, kdy nevěděli, jaké neštěstí mohou způsobit. Soudce řekl, že i délka řízení se v soudní praxi chápe jako určitý druh trestu, protože obžalovaní jsou během té doby omezeni v běžném životě, nesou následky trestního stíhání a podobně.
„Zkušební dobu krajský soud pouze mírně diferencoval podle významu porušení důležitých povinností,“ řekl soudce. Nejdelší podmínky tak dostali Janouškovec a Magnusek. Soud považuje závěr o vině za správný, přestože obvinění tvrdili, že žádné své pracovní ani zákonné povinnosti neporušili.
Železniční tragédie ve Studénce. Jak k neštěstí došlo
Největší železniční neštěstí v novodobých dějinách ČR se stalo 8. srpna 2008. Do zříceného silničního mostu, na kterém probíhala rekonstrukce, tehdy narazil mezinárodní rychlík Comenius. Osm lidí zemřelo a téměř stovka dalších utrpěla zranění.
Soudy se kauzou zabývají už jedenáct let a shodly se na tom, že příčinou neštěstí byla souhra mnoha drobných pochybení, které vedly až k destrukci.