Článek
Podle zjištění Novinek jde o úsek poblíž Sklářů, kde bylo kvůli stavbě železničního mostu nutné omezit vlakovou dopravu. Dráhy tehdy firmám naúčtovaly náklady související s výlukou a omezením traťové rychlosti. Tyto položky měly firmy navýšit a následně fakturovat Krajské správě a údržbě silnic Karlovarského kraje.
„Zahájili jsme trestní stíhání dvou fyzických osob a dvou společností, které jsme obvinili ze spáchání zvlášť závažného zločinu podvodu,“ potvrdil v úterý Novinkám mluvčí krajské policie Jakub Kopřiva.
Podle něj měli obvinění svým společným jednáním při stavbě silničního obchvatu zamlčet v rozporu s uzavřenými smlouvami skutečnost, že oproti původně plánované ceně byly skutečné náklady spojené s omezením provozu na železniční trati podstatně nižší. „Fakturovány ovšem byly náklady v původní částce a zadavateli výběrového řízení tak vznikla škoda téměř 14 milionů korun,“ řekl Kopřiva s tím, že v případě prokázání viny hrozí obviněným trest odnětí svobody až na deset let.
Kamiony přestanou bourat do zdí, nový tunel na trase z Mladé Boleslavi do Mělníka je odvede pryč z obce
Stavbu realizovalo sdružení firem, a to od poloviny května 2018 do 22. prosince 2020. Náklady na stavbu 2,5 kilometru dlouhého obchvatu se vyšplhaly přes čtvrt miliardy korun. Z toho přibližně sto padesát milionů korun šlo z dotací a zbytek zaplatil Karlovarský kraj z vlastního rozpočtu.
Práce na staveništi zkomplikovala v červenci 2019 havárie nákladního vlaku, jehož strojvedoucí vjel s cisternami plně naloženými práškovým vápencem příliš rychle na traťovou přeložku a třináct ze sedmnácti vagonů skončilo mimo koleje.
Ministerstvo chce vrátit dotaci
Se stavbou obchvatu Mariánských Lázní čelí Karlovarský kraj dalšímu problému. Ministerstvo pro místní rozvoj po něm chce vrátit 28 milionů korun ze státní dotace za porušení zákona o zadávání veřejných zakázek. Podle vyjádření ministerstva měly být vyloučeny ze zakázky dvě firmy kvůli tomu, že nesplnily kritéria technické kvalifikace. „Tahle věc zatím není definitivně dořešena. Bránili jsme se právní cestou a spor je někde u soudu,“ sdělil Novinkám technický náměstek karlovarské správy a údržby silnic Petr Štovíček. K policejnímu vyšetřování pouze uvedl, že firma poskytla vyšetřovatelům podklady k uzavřené smlouvě o dílo. „Nic bližšího o tom neví,“ dodal.