Hlavní obsah

Za nehodu po vybrždění kamiónu na dálnici řidič trest nedostal. Omyl s pedály mu soud nevyvrátil

Právo, Patrik Biskup

K přestupkové komisi poslal ve čtvrtek tachovský okresní soud Stanislava Břuchanského (51), který podle žalobce před dvěma lety na dálnici D5 osobním vozidlem vybrzdil kamión jako odplatu za to, že mu předtím zabránil v předjetí. Kolize následně skončila dopravní nehodou.

Vybržďování kamionu na D5 (video je bez zvuku)Video: Patrik Biskup, Právo

Článek

Podle samosoudkyně Michaely Řezníčkové nebylo bez pochybností prokázáno, že obžalovaný sešlápl brzdu úmyslně a tímto manévrem se tak chtěl řidiči kamiónu pomstít za předchozí kolizi. Verdikt není pravomocný, žalobce si proti němu podal na místě stížnost, o které bude rozhodovat Krajský soud v Plzni.

Břuchanský se hájí tím, že po předjetí kamiónu omylem sešlápl brzdový pedál místo plynového. Tuhle možnost u soudu nevyloučil soudní znalec Jaroslav Pavlík. Nicméně se přiklonil k verzi, že obžalovaný brzdil úmyslně, aby řidiče tahače zpomalil.

„Najel těsně před něj a intenzivně brzdil. To není obvyklé. Takže si myslím, že s ohledem na předchozí situaci tam nějaká ta emoce byla,“ prohlásil znalec. Druhým dechem ale upozornil na to, že nemůže vyloučit ani tvrzení obžalovaného. „Obě varianty jsou možné,“ sdělil Pavlík.

Když vylezl ze svého vozidla, nebyla to ta typická reakce silničního piráta...
soudkyně Michaela Řezníčková

A právě závěr znalce byl pro posouzení případu klíčivý. „Za této situace jsem nemohla rozhodnout o tom, že se jednalo o úmyslné vybrždění, když znalec nevyloučil, že řidič mohl omylem sešlápnout špatný pedál,“ vysvětlila Řezníčková.

Ve zúžení jel výrazně rychleji

Incident se stal 23. prosince 2015 u sjezdu na Bor ve směru na Plzeň. Údržbáři tam tehdy opravovali svodidla, v místě omezili rychlost na 80 kilometrů v hodině a uzavřeli pravý jízdní pruh. Břuchanský podle spisu v tomto úseku vysoce překročil povolenou rychlost, předjel několik vozidel a v okamžiku, kdy řidič kamiónu začal přejíždět do levého jízdního pruhu, musel intenzivně brzdit.

„Když skončilo dopravní omezení, předjel kamión, zařadil se těsně před ním a náhle snížil rychlost. Řidič kamiónu už nestačil na vzniklou situaci zareagovat a narazil do zadní části vozidla obžalovaného,“ uvedl státní zástupce.

Za volantem 17 metrů dlouhé soupravy seděl Radek Lojín. „Když jsem se začal zařazovat do levého pruhu, všiml jsem si ve zpětném zrcátku, jak se přibližuje nějaký šílenec a bliká na mě dálkovými světly. Pak mě předjel, zařadil se asi dva metry přede mě a šlápl na brzdy,“ popisoval situaci Lojín.

„V tu chvíli jsem si kontroloval v zrcátku, jestli můžu zajet zpátky do pravého pruhu. Nevěnoval jsem tomu autu pozornost, nepředpokládal jsem, že bude brzdit. Pak přišel náraz,” dodal Lojín. Podle znalců Břuchanský zpomalil před náklaďákem ze 114kilometrové rychlosti na 76 km za hodinu.

Nedává to logiku, odůvodnila rozhodnutí soudkyně

„Dojel jsem kamión, který začal blikat, že bude přejíždět do levého pruhu. Rozsvítil jsem dálková světla, aby mě jeho řidič viděl a nechal mě ještě se kolem něj prosmýknout. Protože dlouho nepřejížděl, myslel jsem si, že o mně ví a že mě ještě nechá projet,“ vypovídal obžalovaný muž, který se více než dvacet let živí jako profesionální řidič.

Foto: Patrik Biskup, Právo

Stanislav Břuchanský, který podle státního zástupce na dálnici D5 osobním vozidlem vybrzdil kamión jako odplatu za to, že mu krátce předtím zabránil v předjetí.

Přiznal, že spěchal domů za rodinou. „Slíbil jsem dětem přečíst před spaním pohádku. Když jsem předjel kamión, tak jsem chtěl přidat plyn a šlápl jsem současně i na brzdu. Byla to hrozná chyba, lituji toho, ale rozhodně z mé strany nešlo o žádnou úmyslnou prasárnu,“ prohlásil Břuchanský.

Soudkyně připustila, že varianta o jakési odplatě obžalovaného vůči poškozenému se v kontextu jejich předchozí kolize nabízela. „Nicméně pokud je tady další verze, že chtěl obžalovaný sešlápnout plyn, ale šlápl přitom i na brzdu, je třeba ji také vzít v úvahu. A jak řekl znalec, mohlo se to klidně stát,“ uvedla soudkyně při zdůvodnění rozsudku.

Upozornila přitom ještě na několik důležitých okolností. „Z kamerového záznamu po tom incidentu je patrné, že obžalovaný byl z té nehody evidentně v šoku. Když vylezl ze svého vozidla, nebyla to ta typická reakce silničního piráta v tom smyslu, že by byl spokojený, že to řidiči kamiónu taky natřel,“ řekla soudkyně s tím, že nevidí ani logiku v tom, proč by obžalovaný v malém autě vybržděním mnohatunového kolosu ohrožoval i sám sebe.

Výběr článků

Načítám