Článek
„Příčinou letecké nehody byla ztráta prostorové orientace velitele vrtulníku z důvodu oslnění zdrojem světla,“ uvedla Malá bez dalších podrobností.
Nehodu si již v únoru na pokyn státního zástupce převzala inspekce, která se zabývá možným pochybením policistů na místě. „V této fázi budeme především zjišťovat a prověřovat okolnosti nasvědčující tomu, zda byl spáchán trestný čin příslušníkem policie,“ sdělila Novinkám mluvčí inspekce Ivana Nguenová.
Podle ní byly zahájeny úkony trestního řízení ze spáchání přečinu obecného ohrožení z nedbalosti. Při přistání vrtulníku byli na místě také hasiči, kteří někdy asistují pilotům.
Dostali metodiku
V souvislosti s nehodou dostaly složky záchranného systému manuál od policejního prezidia, jak postupovat při přistání vrtulníku, s žádostí o proškolení zaměstnanců. V metodice je popsán postup při navádění vrtulníku na přistání pozemními jednotkami. Mimo jiné se v něm klade důraz na nepoužívání dálkových světel u aut a zákaz svícení na vrtulník, například čelovkami.
Vrtulník havaroval 15. prosince časně ráno. Nikdo nebyl zraněn. Nehoda se stala při přistání na hřišti, vrtulník letěl k vážně zraněnému muži, kterého srazil vlak, na palubě byla v době nehody pouze posádka. Muž, pro kterého vrtulník letěl, přišel o nohu, měl vážně poraněnou hlavu a byl v hlubokém bezvědomí. Do nemocnice ho převezla sanitka. Škoda způsobená na vrtulníku zatím nebyla vyčíslena.
Havarovaný vrtulník je typ Eurocopter EC 135 T2 s registrační značkou OK-BYB. Stroj byl podle dostupných informací vyroben v roce 2004, jeho cena byla v době nákupu asi 112 milionů korun. Má poškozený hlavní rotor, částečně odlomená je také ocasní část. Poškozený vrtulník nahradil záložní stroj. Provozovatelem vrtulníku je policie, ze základny na letišti v Ruzyni létal pro účely záchranné služby.