Hlavní obsah

Za dopravní blázinec v Praze může směs okolností, kdy je všechno špatně, popsal expert

Praha

Řidiči sevření v Praze kvůli jedné uzavírce za druhou a silný ranní provoz ruku v ruce s nedořešeným tranzitem kamionů jsou podle odborníka na dopravu Romana Budského součástí směsi důvodů, proč v úterý dopoledne v metropoli klekla doprava. Při zhoršené viditelnosti a na kluzké vozovce se pak daly nervy šoférů na pochod a kaskáda trablů pokračovala bouračkami na hlavních tepnách či kolizemi s chodci.

Nehoda kamionů u PrůhonicVideo: Aktu.cz

Článek

Řidiči se od úterního rána potýkali s problémy na celém území metropole, policie řešila desítky nehod včetně dvou sražených chodců. Již dopoledne policie zmínila roli nepříznivého počasí.

Za vyšinutou situací podle odborníka na automobilový provoz Romana Budského byla třeskutá směs řady okolností, kdy se vedle aktuální oblačnosti s deštěm Praha potýká zejména s dlouhodobými problémy.

„Uzavírky a omezení nejsou koordinované a město při tom nebere ohled na řidiče. Ti pak jezdí od jednoho omezení k dalšímu. K tomu tisíce kamionů tam, kde nemají, co dělat, protože není dodělaný okruh, který by odvedl tranzit nákladní dopravy z Prahy,“ zmínil Budský.

Dopravní kolaps v Praze: Provoz na D1 osm hodin komplikoval vysypaný náklad kamionu

Krimi

Pak podle něj stačí v mizerném počasí jedna dvě nehody na hlavních tepnách a úměrně s následky v podobě dalších kolon a ucpaných objízdných tras stoupá nervozita řidičů.

„Intenzivní doprava ve zhoršených podmínkách tvoří s naskakujícím zpožděním třeskutou směs. Ochota vzájemně si vyhovět, kdy třeba někomu uvolním cestu nad rámec toho, co mi přikazují pravidla, pak značně klesá, protože každý už měl dávno být někde jinde. Co by běžně skončilo vstřícností doprovázenou probliknutím na její znamení, pak probíhá naopak,“ uvedl odborník.

Policie během úterního dne zasahovala u více než 50 dopravních nehod. K těm došlo od šesté hodiny ranní do 12:00. Naštěstí se obešly bez vážnějších následků, šlo hlavně o ťukance nebo nehody způsobené nedobrzděním. Ranní dopravu v metropoli ale neblaze ovlivnila nehoda osobního vozu s nákladním v Brněnské ulici u sjezdu na Opatov. Po nehodě se kamion vzpříčil přes všechny pruhy. Kolona sahala až na dálnici D1 za Mirošovice.

Chodci v tmavém oblečení nejsou vidět

„Většina nehod byla způsobena jak ranním počasím, kdy také panovala silná mlha, tak také nevěnováním se řízení, nedodržováním bezpečné vzdálenosti či nepřizpůsobením rychlosti stavu a povaze vozovky. Evidujeme rovněž dva sražené chodce,“ uvedla mluvčí policie Eva Kropáčová.

Ohledně chodců Budský připomněl nešvar, se kterým se sám jako řidič trvale setkává, a to nevhodné oblečení a nedostatečný předstih při zorientování se v situaci.

„Chodci se kolikrát snaží kličkovat v kolonách, jindy vyběhnou zničehonic autu do cesty. Přitom se běžně setkáváme s tím, že od volantu nejsou vidět vlivem tmavého oblečení,“ zdůraznil Budský.

Kromě zmiňovaných kamionů, které se kvůli nedodělanému okruhu míchají do městské dopravy, je podle odborníka problémem také fakt, že chybí odstavná parkoviště pro řidiče, kteří do Prahy pravidelně dojíždějí a k cestě metropolí by mohli využít veřejnou dopravu.

„Podle odborných odhadů se uvádí až 300 tisíc lidí, kteří takto jezdí do metropole,“ řekl Budský.

V duchu zlidovělé písňové hlášky o tom, že i každá trampota má svou mez, Budský poradil, jak se alespoň pokusit dostat ze začarovaného kruhu dopravního kolapsu. Na jeho příčiny z kategorie těch dlouhodobých pomyslné mávnutí kouzelného proutku určené není, podle experta ale mají šanci sami řidiči udělat něco se svým postupem a naladěním.

„Okamžitým řešením je obrnit se trpělivostí a volit čas jízdy s patřičnou rezervou. A když už na to dojde a někde trčím, přičemž už mám být někde na schůzce či na pracovišti, dát tam zkrátka vědět a přijmout situaci, jaká je. Takový je život,“ shrnul Budský.

Foto: Aktu.cz

Nehoda kamionů u Průhonic

Nehoda zastavila Pražský okruh. Na silnicích v okolí nastal kolaps

Krimi

Výběr článků

Načítám