Článek
„Obvodní soud dospěl ke správnému zprošťujícímu výroku,“ konstatoval předseda odvolacího senátu Richard Petrásek.
„Podle odvolacího soudu je meritum věci v tom, zda salafismus je hnutí ve smyslu paragrafu 403 trestního zákoníku (Založení, podpora a propagace hnutí směřujícího k potlačení práv a svobod člověka – pozn. red.), nebo není. Pokud si negativně odpovíme na tuto otázku, jakékoli další dokazování je již bezpředmětné,“ dodal s odkazem na odborné znalecké posudky soudce a odvolání státního zastupitelství zamítl s tím, že odvolání ani předchozí hlavní líčení není soudem nad salafismem.
Petrásek také podotkl, že kniha šíří salafistické učení, které nelze spojovat se salafistickým hnutím.
Kauza se týká vydání překladu knihy muslimského kazatele Bilala Philipse nazvaného Základy tavhídu – Islámský koncept boha. Tavhíd je učení o jedinosti boha.
Prodalo se asi sto kusů
Případ odstartovala razie kriminalistů v dubnu 2014 v muslimských centrech v Praze. Odehrála se při páteční modlitbě, která má pro muslimy zvláštní význam. Na zásah si stěžovala řada účastníků modlitby včetně zahraničních diplomatů. Podle ministerstva vnitra byl zásah v pořádku.
Sáňka měl podle svých slov v letech 2012–2014 vydání knihy na starost, autorem projektu ale není. Knihy se podle něj stačila prodat asi stovka kusů, po upozornění policie distributor knihu stáhl z nabídky. V západní Evropě je kniha přitom běžně k dostání.
„Kniha je ryze teologická,“ odmítl v minulosti Sáňka tvrzení obžaloby, že kniha propaguje salafistický směr islámu, který se drží doslovného výkladu koránu, a že kniha požaduje nastolení legislativy šaría.
Podle Sáňky je kniha příspěvkem do debaty o různých směrech v rámci islámu. Sám Sáňka konvertoval k islámu před lety při pobytu na Blízkém východě, kde působil jako přírodovědec. Od jakýchkoliv projevů extremismu se distancoval. „Rázně odmítám praktiky fanatiků z takzvaného Islámského státu,“ uvedl v únoru ve své závěrečné řeči Sáňka.
Podle rozhodnutí Obvodního soudu pro Prahu 1 Sáňka nijak nepodporoval hnutí směřující k potlačení práv a svobod člověka, jak tvrdila žalobkyně, a arabistu obžaloby zprostil.