Článek
"Kolega, který tady pracuje možná patnáct let, má zlomenou ruku a pokud vím, je zatím v domácím ošetření," přiblížila jedna ze zaměstnankyň domova. Mladík z Gruzie hodil po vychovateli křeslo, následně na něj zaútočil kopanci a pěstmi.
Zbytek čtrnáctičlenné skupiny chovanců útočníkovi nepomohl, naopak jeden okamžitě zavolal na pomoc ostatní vychovatele. Pedagogové rozlíceného chovance zpacifikovali a zavolali policii.
"Chlapec, který je nebezpečný jak dospělým, tak i dětem, zůstává nadále u nás. Podali jsme sice žádost o jeho přemístění do ústavu s přísnějším režimem, ten je však v republice patrně pouze jeden. Trestat chovance můžeme pouze podle daného řádu, když mezi nejtvrdší tresty patří třeba zákaz volných vycházek, zákaz sledovaní televize a dočasné vyloučení ze zábavných aktivit," řekla pedagožka.
O chlapce by se mohl postarat otec
Chlapec přijel do Česka z Gruzie společně s bratrem a nemocnou matkou žadatelkou o azyl, ta však zanedlouho po emigraci zemřela.
Mladík zprvu žil několik měsíců ve výchovném zařízení pro děti cizinců v Praze, odkud ho diagnostický ústav poslal do Horního Maršova. Naději pro mladého Gruzínce představuje otec, který žije v Rakousku a údajně plánuje stmelit osudem roztříštěnou rodinu. "Kontakt s ním ale doposud nemáme," podotkla vychovatelka.
Mladík zprvu žil několik měsíců ve výchovném zařízení pro děti cizinců v Praze, odkud ho diagnostický ústav poslal do Horního Maršova. Naději pro mladého Gruzínce představuje otec, který žije v Rakousku a údajně plánuje stmelit osudem roztříštěnou rodinu. "Kontakt s ním ale doposud nemáme," podotkla vychovatelka.
Dětský domov v Maršově, dříve Dětský výchovný ústav tzv. pasťák, odjakživa vychovával děti do patnácti let s mírnějšími vadami chování. Dnes zde kvůli rekonstrukci domova přebývá pouze blíže nespecifikovaná čtrnáctičlenná skupina chlapců navštěvující zároveň zdejší základní školu.
"Nyní kromě obvyklých méně problémových chovanců nezřídka máme i děti patřící do řekněme mezi horší sortu méně přizpůsobivých jedinců. Ti pochopitelně nemají dobrý vliv na ostatní, jelikož negativní příklady často táhnou víc než pozitivní," upřesnila pedagožka.