Článek
Nápis varuje turisty z bud na stráni v Přední Labské před zakázanou jízdou na korbě nákladní lanovky.
Korba se kvůli prasklému tažnému lanu loni 29. listopadu zřítila hned po startu s pětičlennou rodinou z Pardubicka z výšky skoro deseti metrů. Těla letěla prudkým svahem spolu se změtí ocelových trubek a prken rozbité korby. Pád nepřežil 38letý muž. Dvojici těžce zraněných žen, jedno těžce a druhé lehce zraněné dítě ve věku osmi a jedenácti let převezly sanitky do nemocnic. [celá zpráva]
Dokumentace lanovky se doposud nemohou dobrat drážní inspektoři. Lanovka zkolaudovaná v roce 1979 na pět let jezdí dalších pětatřicet bez záznamů o údržbě a případných revizí.
„Schází jakákoli dokumentace, abychom mohli s jistotou říci, zda lanovka podléhá režimu drážního zákona nebo nikoliv. Nějakou dobu to potrvá. Všechny úřady se doposud chovaly, jako že nejde o regulérní lanovku, což ale neznamená, že tomu tak musí být,“ konstatoval náměstek generálního inspektora Drážní inspekce Jan Kučera.
Fakt, zda lanovka spadá pod kuratelu drážního zákona, určí míru zavinění a postihu případných viníků tragédie šetřené policií jako přečin ublížení na zdraví z nedbalosti a usmrcení. „Doklady o legislativním charakteru lanovky zatím nemáme. Nikdo doposud nebyl obviněn,“ potvrdil mluvčí policie v Trutnově Udo Ertner.
Provozovatel boudy Bumbálka Miloslav Jirman opravenou lanovku krátce po tragédii opět zprovoznil. „Nikdo nám to nezakázal,“ tvrdí Jirman. „Město, pokud budou vozit náklad a nikoli lidi, to nemůže ovlivnit,“ doplnil starosta Špindlerova Mlýna Vladimír Staruch (nez.).
Lanovek s podobně nedořešenou legislativou jako na krkonošské Přední Labské zřejmě jezdí hlavně v českých horách vícero. Majitelé je většinou provozují jako stavební vrátek nepodléhající drážnímu zákonu, což ale nevylučuje pravidelnou údržbu danou příslušnou normou.