Hlavní obsah

Vlak, ze kterého vypadlo dítě, měl otevřené dveře, zjistila inspekce

Olomouc
Aktualizováno

Vlak, z něhož loni v létě na Olomoucku vypadla dvouletá holčička, odjel z železniční stanice v Olomouci s neuzavřenými dveřmi. Při rychlosti vlaku ve 111 kilometrech za hodinu se pak dveře samovolně rázně otevřely. Stalo se to ve chvíli, kdy byla matka s dvěma dcerami na toaletě. Mladší z nich z vlaku vypadla a po pádu zemřela.

BEZ KOMENTÁŘE: Tragická nehoda u Štěpánova. Archivní videoVideo: ZZS Olomouckého kraje

Článek

Vyplývá to ze závěrečné zprávy, kterou v pondělí zveřejnila Drážní inspekce. Pochybení konkrétního člověka však ze zprávy nevyplývá. Případem se stále zabývá policie.

Zásadní příčinou neštěstí podle zprávy inspekce byla jízda vlaku s neuzavřenými nebo neúplně dovřenými pravými zadními nástupními dveřmi, které i po aktivaci funkčního automatického zajišťovače nebyly zajištěny proti samovolnému otevření.

"Podařilo se prokázat, že dveře byly za jízdy otevřeny. Zpráva byla v pátek předána policii, která může zasahovat do trestněprávní otázky. Na nás bylo zjištění příčin, jak k tomu došlo," řekl mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.

Foto: Drážní inspekce

Otevřené dveře vlaku, ze kterého dívka vypadla

Neštěstí se stalo loni 24. července na trati mezi Olomoucí a Štěpánovem ve směru na Prahu. Dítě v té chvíli podle zprávy inspektorů stálo v blízkosti otevřených dveří toalety a čekalo na matku, která byla na toaletě se starší, čtyřletou sestrou. S dětmi tam odešla, když jel vlak rychlostí zhruba 50 kilometrů za hodinu a neuzavření dveří se v té chvíli nijak neprojevovalo.

Manipuloval někdo se dveřmi?

V rychlosti 111,5 kilometru za hodinu se však náhle pravé zadní nástupní dveře otevřely a dítě z nich vypadlo, stojí ve zprávě inspekce.

Podle kamerového záznamu na nástupišti v Olomouci do vlaku nastoupil 15 sekund před rozjezdem zadními nástupními dveřmi poslední cestující. O pár vteřin později dveře za sebou zavřel, zda však byly zavřeny úplně nebo jen dovřené, se vlaková četa podle inspektorů nepřesvědčila.

Zároveň se však nepodařilo zjistit, zda poté s těmito dveřmi po rozjezdu vlaku někdo z cestujících nemanipuloval. Vlak po ujetí zhruba 30 metrů při rychlosti 19 kilometrů v hodině, kdy byly již ostatní dveře automaticky zajištěny, jel podle kamerového záznamu s neuzavřenými pravými zadními dveřmi.

Podle ověřovacích pokusů se neuzavřené dveře při rychlosti zhruba 100 až 120 kilometrů samovolně a rázně otevřou. Inspektoři ve své zprávě uvedli, že není v silách obsluhy vlaku z nástupiště jednoznačně identifikovat stav nástupních dveří, stejně tak i to, zda s již dříve zkontrolovanými nástupními dveřmi nemanipuloval některý z cestujících uvnitř vlaku.

Policie vyšetřuje

Z výpovědí vlakvedoucí i průvodčí vyplynulo, že se s jízdou vlaku s otevřenými nástupními dveřmi již setkaly. Ohlásily ji strojvedoucímu a po zastavení vlaku dveře zavřely.

Policisté případ vyšetřovali pro podezření z usmrcení z nedbalosti. "Prověřování zatím nebylo ukončeno a k celému případu chystáme na druhou polovinu příštího týdne tiskovou konferenci, na které budou podány veškeré informace," řekla v pondělí krajská policejní mluvčí Irena Urbánková.

Problém s dveřmi u jiného vagónu Českých drah na trati Berlín–Hamburk natočil na konci ledna čtenář Novinek. Vlak provozovaly německé Deutsche Bahn. [celá zpráva]

Pootevřené dveře vagónu ČD za jízdyVideo: čtenář Novinek

Související články

Výběr článků

Načítám