Článek
Tragédie se stala 3. října minulý rok. Ze zprávy vyplývá, že strojvedoucí vyrazil z Berouna do Březnice, ale vlak měl po cestě technické problémy. „Oznámil, že potřebuje vyměnit motorovou jednotku a odjet do depa v Blatné,“ napsali inspektoři.
Strojvedoucí na trasu vyrazil v 8:55. On ani nikdo z příslušných výpravčích však neměli zprávu, že by kdokoli v úseku pracoval. Nedaleko Bělčic se ovšem tou dobou na trati nebo v její bezprostřední blízkosti pohybovali čtyři dělníci. „Měřili a opravovali rozchod kolejí,“ upřesnili odborníci.
Podle nich šlo o členitý terén na okraji lesa. Strojvedoucí vypověděl, že uviděl muže v 9:14, a to až na poslední chvíli. „Poté, co vyjel z oblouku, spatřil přibližně na padesát metrů osoby. Postavil se, brzdil a houkal,“ stojí ve zprávě. Srážce už ale nemohl zabránit. Střet okamžitě nahlásil a snažil se spolu se svědkem události, který nedaleko hrabal trávu, dělníkům poskytnout první pomoc.
Hazard se životem u Prahy, kamera zachytila tři mladé lidi jedoucí na vlaku
Vlak usmrtil mistra tratí a pracovníka údržby oprav a tratí. Vrchní mistr tratí a pracovník údržby a oprav tratí v zácviku utrpěli těžká mnohačetná zranění. Oba do nemocnice transportovaly vrtulníky. „Pacienti byli v bezprostředním ohrožení života. Poskytli jsme jim intenzivní neodkladnou péči a napojili je na umělou plicní ventilaci,“ popsala tehdy mluvčí jihočeských záchranářů Petra Kafková.
Zaměstnanec v zácviku později inspekci řekl, že utáhli pár šroubů. On si činnost několikrát také vyzkoušel. Stroj byl hlučný. Měl helmu bez sluchátek, špunty do uší nedostal. „Vlak ale neviděl ani neslyšel,“ sdělil vyšetřovatelům. Další sled událostí ani svou záchranu už si nepamatoval.
Podle svědka neštěstí měli dělníci na uších sluchátka. „Stáli zády k vlaku a neuhýbali. Pravděpodobně soupravu neslyšeli,“ uvedl. Po srážce spěchal na místo, kde se pokoušel se strojvedoucím dostat k muži zaseknutému v křoví na náspu. „Nemohli mu však pomoct, byl k němu špatný přístup a násep byl hodně vysoký,“ napsali inspektoři.
Ti došli k závěru, že pochybil vedoucí čtyřčlenné skupiny. Porušil předpisy a nezajistil bezpečnost a ochranu zdraví při práci. O činnosti měl totiž zpravit výpravčí v Blatné. Ta by zprávu předala strojvedoucímu, který mířil mimořádně do depa.
Šetřením se však nepodařilo zjistit, kdo konkrétně skupině ten den šéfoval. Buď šlo o vrchního mistra tratí, nebo mistra tratí. V dokumentech se totiž vyskytly administrativní nedostatky.
Inspektoři také informovali, že docházelo k vědomému dlouhodobému porušování stanovených technologických postupů. Doporučili Drážnímu úřadu, aby Správa železnic a další provozovatelé dráhy důsledně kontrolovali své zaměstnance, především jak dodržují pravidla týkající se bezpečí a ochrany zdraví. Případem se nadále zabývá policie.