Článek
„Pracoval na úseku obsluhy úpravny a v inkriminovanou dobu nedodržel své pracovní povinnosti při vypouštění chemikálií do neutralizační jímky a neprovedl řádnou prvotní přejímku dokumentace odpadu a několik druhů kontrol, včetně kontroly neutralizační jímky, vizuální kontroly odpadu a kontroly jeho kyselosti a teploty,“ popsala v úterý závěry vyšetřování mluvčí policie Dagmar Sochorová.
Výbuch na Českolipsku: jeden z těžce zraněných zemřel
Podle ní tak došlo k vypuštění dvou neslučitelných odpadů do jímky, následovala silná výbušná reakce a únik nebezpečných par do ovzduší.
Kromě viníka havárie se toxických látek při výbuchu nadýchal také další ze zaměstnanců, pětapadesátiletý muž, kterého museli záchranáři na místě rovněž oživovat.
Zdravotní potíže v podobě dráždivého kašle nebo podrážděných sliznic v nose, krku a v ústech měli i zasahující záchranáři a většina z nich se následně podrobila preventivnímu vyšetření v nemocnici.
Liberečtí kriminalisté prověřovali podle Sochorové havárii pro podezření ze spáchání přečinu obecného ohrožení z nedbalosti, za který by pachateli hrozilo vězení od 3 do 10 let. Případ ale končí odložením právě proto, že hlavní podezřelý po havárii zemřel.
„S postupem policistů se ztotožnil i státní zástupce, který prověřování případu dozoroval,“ uvedla Sochorová.
Kriminalisté podle ní v průběhu prověřování události vyslechli více než stovku lidí, vyžádali si znalecké posudky z oboru chemie, zdravotnictví a bezpečnosti práce a analyzovali velké množství listinných důkazů týkajících se přepravovaných chemikálií.
Výbuch v Hamru: Zasahující mají i po týdnu zdravotní potíže
Záchranná služba má od zásahu na místě výbuchu, tedy od listopadu 2019, stále šest vozů mimo provoz. Jde o vůz lékaře a o sanity, které na místě zasahovaly nebo převážely zraněné. Krátce po zásahu byly dekontaminovány, ale záchranná služba stále nemá jistotu, že je může bezpečně používat.
„Po výbuchu v nich byly naměřeny karcinogenní, škodlivé látky. V Česku ale v současné době není žádná akreditovaná laboratoř, která by dala razítko nebo certifikát na to, že tyto vozy jsou už bezpečné. Jako záchranná služba musíme mít na všechno certifikáty a atesty a to nám v tomto případě chybí,“ řekl ředitel Zdravotnické záchranné služby Libereckého kraje Luděk Kramář.