Článek
Značný podíl na tom mají zastávky cyklistů v hospůdkách. Pod vlivem alkoholu byli v 770 případech, tedy téměř v 75 procentech nehod cyklistů. Vyplývá to z policejních statistik.
Cyklisté musí počítat s tím, že pokud havarují, a bude u toho následně policie, tak i když nikomu jinému neublížili a nezpůsobili škodu, zaplatí pokutu za řízení pod vlivem alkoholu. „Cyklista je jako každý jiný řidič po nehodě podroben dechové zkoušce. Za řízení pod vlivem alkoholu mu hrozí stejná pokuta jako řidiči,“ řekla Právu Veronika Hodačová z policejního prezidia.
Kromě toho meziročně vzrostl počet usmrcených chodců. Za první čtvrtletí 2012 zahynulo 41 chodců, což je v meziročním srovnání o sedm více. Řidiči i chodci často podléhají mylnému mýtu o absolutní přednosti.
Chodec na přechodu nemá absolutní přednost
„Jedna věc je přestupek a druhá zavinění nehody. Přecházet přes přechod neznamená mít vůči autu absolutní přednost. Bohužel, když vznikl zákon, tak se mylně říkalo, že má totální přednost. Nemá. Ani na přechodu nesmí člověk vstoupit do vozovky, pokud ohrozí druhé účastníky provozu,“ řekl Právu šéf dopravní policie Leoš Tržil.
Když půjde chodec například dvacet metrů od přechodu, tak porušil zákon, protože v dosahu padesáti metrů měl využít přechod.
„Zavinění nehody se posuzuje případ od případu. To je to samé, jako když kráčí chodec mimo obec, za snížené viditelnosti vpravo, místo vlevo, a srazíte ho autem. Bude se to posuzovat individuálně. Automaticky se nestanovuje, že chodec měl jít vlevo, tak zavinil nehodu,“ dodal.