Hlavní obsah

Velký přehled nehodovosti v Česku. Jak se bourá v jednotlivých městech

Novinky, Kateřina Mahdalová

„To, co se na českých silnicích děje, je celospolečenský problém. Musí se jím zabývat všechny orgány veřejné sféry,“ zhodnotil situaci na tuzemských silnicích ředitel dopravní policie Jiří Zlý. Řidiči se nejčastější nevěnují řízení, nepřizpůsobují jízdu okolnostem a povrchu vozovky a jezdí v protisměru. Počet nehod roste i s přibývajícím provozem.

Článek

Redakce Novinek připravila na základě policejních statistik unikátní podrobné mapy a grafy strukturované podle příčin a následků dopravních nehod. Filtrovat můžete podle následků na životě a zdraví.

Všebecnou interaktivní mapu se všemi nehodami najdete ZDE. Verze zachycující vývoj v čase je dostupná pod tímto odkazem ZDE. Mapa obsahuje všechny nehody nahlášené Policii ČR. Ze zákona je nutné hlásit pouze závažnější dopravní nehody, při kterých například došlo k usmrcení nebo zranění osoby nebo hmotná škoda převyšuje na některém ze zúčastněných vozidel částku 100 000 Kč.

Čtyři mrtví při čelní srážce kamionu a auta na Hodonínsku, mezi oběťmi jsou dva školáci

Krimi

Na silnicích v Česku loni při nehodách zemřelo 547 lidí, 2010 osob utrpělo těžká zranění a téměř 24 tisíc osob se zranilo lehce. Počet nehod meziročně stoupl téměř o tři tisíce na 107 572.

Člověk nepozorný, jedoucí nepřiměřenou rychlostí, člověk, který nesprávně vyhodnocuje situace, to jsou hlavní příčiny všech nehod. Velký problém je alkohol za volantem, ale také nezkušenost spojená s přeceňováním svých schopností, únava a mikrospánek.

Nehoda na Znojemsku má pátou oběť. Zemřelo těžce zraněné dítě

Krimi

Extra kapitola je pak vědomé nerespektování pravidel silničního provozu, reakce v panice, riskantní předjíždění, zdravotní indispozice nebo vliv léků. V hloubkových analýzách na to upozorňuje Centrum dopravního výzkumu.

Každá pátá nehoda v loňském roce byla způsobena nevěnováním se řízení vozidla (20,4 %), to znamená především telefonováním a obecně používáním telefonu za volantem nebo třeba ovládáním navigace za jízdy. Může jít ale i o další činnosti jako jídlo a pití, líčení nebo ohlédnutí se na děti na zadních sedadlech. Každou desátou nehodu způsobili řidiči při nesprávném otáčení nebo couvání (10,6 %) a jiný druh nesprávné jízdy byl příčinou 10,4 % z celkového počtu nehod.

Rok 2019 byl co do počtu obětí silničních dopravních nehod třetím nejšťastnějším od roku 1961. V porovnání s loňským rokem na silnicích zemřelo 547 lidí, což je o 18 méně. Klesá i počet těžce zraněných, v loňském roce jich policie eviduje 2110, přičemž v roce 2018 to bylo o 355 více. Celkový počet nehod ale roste.

Opilec za volantem zabil na Jihlavsku dva chodce

Krimi

Nepřímá úměra mezi počtem nehod a jejich oběťmi ukazuje, že na silnicích je v provozu stále více aut a zároveň jsou tato vozidla stále bezpečnější. Často dokážou následky nehody zmírnit a v některých případech i zachránit život.

V dalším díle se budeme věnovat úmrtím při dopravních nehodách.

Výběr článků

Načítám