Článek
Nyní ukončili vyšetřování s tím, že žalobci brněnského krajského státního zastupitelství Zdeňku Kasalovi předloží návrh na vypracování obžaloby z krácení daně, poplatku a podobné povinné platby.
"Obviněný Vaškůj ukončil seznámení s vyšetřovacím spisem. Státní zástupce po stejném úkonu rozhodne o návrhu na obžalobu," řekl v úterý Právu mluvčí brněnského krajského zastupitelství Pavel Rujbr.
Policisté z Útvaru odhalování korupce a finanční kriminality neskrývají, že rozhodnutí žalobce Kasala očekávají s napětím. Stíhání Vaškůje bylo totiž již třikrát zastaveno, přestože si tento zlínský podnikatel pobyl i dva roky ve vyšetřovací vazbě.
Naposledy stíhání Vaškůje loni zastavil brněnský krajský státní zástupce. Shromážděné důkazy a svědecké výpovědi byly podle něj na usvědčení nedostačující. Letos v dubnu nejvyšší státní zástupkyně Marie Benešová rozhodnutí krajského žalobce zrušila a zasadila se tak o pokračování ve vyšetřování.
Dluhy platí řidiči cisteren
Vaškůj se v minulosti vícekrát prohlásil za oběť podvodu. Řidiči těžkých nákladních cisteren, kteří dováželi ze Slovenska pohonné hmoty pro Vaškůje, naopak tvrdí, že obětí podvodu jsou oni.
"Naletěli jsme a přišli o majetek," řekla Právu manželka jednoho z 25 řidičů několika dopravních firem, kteří pohonné hmoty pro Vaškůje dováželi.
Napálené řidiče a majitele dopravních firem zastupují advokát Jan Pavlok a právnička Mirka Kučerová. Podle Kučerové neprohlédli jednoduchou lest. "Převáželi naftu a benzín ze Slovenska do Čech. Na celním prohlášení vyplnili jako deklaranty řidiče. Faktura však zněla na Vaškůje. Tak nafta přes celníky prošla bez problémů. Řidiči pak složili naftu nebo benzín Vaškůjovi. Najednou někdo přišel na to, že není zaplacena DPH a spotřební daň za 450 miliónů. Celníci povinnost zaplatit dlužné daně uložili řidičům a dopravním firmám. Řidiči přicházejí o domy, mají srážky z příjmů. Firmy se sesypaly," řekla v úterý Právu Kučerová.
Řidiči a majitelé poškozených firem se překvapivě nedomáhají úhrady škod na Vaškůjovi. "Žádáme o obnovu řízení, které uložilo řidičům a firmám zaplatit dlužné daně. Chceme, aby došlo na celníky. Museli v tom nějakou roli sehrát," vysvětlila Kučerová. Naději na obnovu řízení řidiči mají. Podpořil je totiž ústavní soud a veřejný ochránce práv.