Hlavní obsah

V luxusním autě neviděla dopředu, přejela holčičku na odrážedle. Nejvyšší soud se jí zastal

Jaký trest by byl příhodný pro ženu, která v luxusním SUV přejela teprve devatenáctiměsíční holčičku sedící na odrážedle? Podle znalce při nehodě přes obří karoserii svého vozu dítě vůbec neviděla, přitom ale zajížděla do ulice, kde byl zákaz vjezdu s výjimkou dopravní obsluhy.

Řidička, která autem zabila holčičku, u soudu (video ze září 2021)Video: Petr Kozelka, Právo

Článek

Justice ženu potrestala za usmrcení z nedbalosti podmínkou a zákazem řízení, jenže žena uspěla s dovoláním k Nejvyššímu soudu (NS), jenž trest zrušil a nařídil nové projednání případu, jak plyne z odůvodnění, které soud ve čtvrtek zveřejnil ve své databázi.

Řidička luxusního SUV zabila holčičku na odrážedle, od soudu chtěla odejít bez trestu

Krimi

Tragický příběh se odehrál před dvěma lety jedno květnové dopoledne v klidné uličce v Brně. Natália Košťálová sedící za volantem Mercedesu GLS jela do ulice na návštěvu. Nechtělo se jí ale posledních pár set metrů jít pěšky, takže se rozhodla zajet až přímo k domu svých příbuzných.

Devět metrů před kapotou neviděla nic

Na ulici si v tu chvíli hrálo několik dětí pod dohledem svých matek. Jedna z nich se na pár vteřin otočila, aby otevřela garáž. Její dcera toho využila, nasedla na sousedovic odrážedlo a rozjela se po ulici. Matka se za dívenkou vzdálenou dvě desítky metrů rozběhla a křičela, aby zastavila. Děvčátko najelo na retardér, zastavilo a otočilo se na svoji matku.

Jenže v tu chvíli do ulice začal odbočovat mercedes, jehož řidička o holčičce vůbec nevěděla, podle znalce ze své pozice za volantem neviděla těžko uvěřitelných devět metrů před své auto. Košťálová najela na retardér a holčičku předním kolem přejela. Dítě nemělo žádnou šanci přežít.

Řidičku původně potrestal Městský soud v Brně ročním trestem s podmíněným odkladem na 18 měsíců a zákazem řízení na stejně dlouhou dobu. Odvolací krajský soud trest zpřísnil na dva roky s odkladem na 2,5 roku a ženě zakázal na čtyři roky usednout za volant.

Vinu hází na matku dítěte

Košťálová přitom po celou dobu odmítala vinu za to, že pod koly jejího auta našlo smrt malé dítě. A proto podala dovolání k NS. V něm znovu zopakovala, že odpovědnost za tragédii by měl nést někdo jiný. „Primární zavinění toho, že se poškozená dostala do zóny jízdy vozidla řízeného obviněnou, tato shledává u osoby či osob, které porušily svou zákonnou povinnost a řádně nevykonávaly dozor nad pohybem dítěte,“ napsal ženin advokát do dovolání.

Ústavní soud se zastal muže, který při couvání na parkovišti zabil dítě

Krimi

Tento argument podpořilo ve svém vyjádření i Nejvyšší státní zastupitelství. „V případě smrti dítěte ve věku jeden a půl roku nelze ze zřejmých důvodů opomíjet odpovědnost jeho matky, která se zde podle jeho názoru jeví být spíše dominantní,“ napsali žalobci.

Nadto Košťálová tvrdila, že jí nelze vytýkat, že jela do ulice, kam byl zákaz vjezdu mimo dopravní obsluhy.

„Musela by nést své dítě a veškeré vybavení na vzdálenost delší než 400 metrů, ačkoliv bylo možné zaparkovat vozidlo přímo před domem u příbuzné na parkovacím místě. Obviněná nesouhlasí také s tvrzením soudů, podle něhož se na ni nevztahovala výjimka spočívající v povolení vjezdu vozidlům dopravní obsluhy, a tento závěr se jí jeví jako příliš formalistický,“ stojí v dovolání.

Může znovu řídit

Senát NS v čele s Františkem Púrym pak dal námitkám za pravdu, verdikt krajského soudu zrušil a nařídil nové projednání případu. Projetí zákazové značky podle NS není důvodem k přísnějšímu trestání, jak to učinil krajský soud. „Ze samotného porušení zákazu vjezdu všech motorových vozidel, i když se na obviněnou skutečně nevztahovala výjimka podle dodatkové tabulky umožňující vjezd dopravní obsluhy, nelze dovozovat i existenci a následné porušení důležité povinnosti řidiče motorového vozidla uložené mu zákonem,“ stojí ve verdiktu.

NS také upozornil, že krajský soud opakovaně argumentoval tím, že k činu došlo v obytné zóně, která má být vyznačena příslušnými značkami, ačkoli tomu žádné důkazy nesvědčí.

Verdikt NS mimo jiné znamená, že Košťálová by mohla znovu usednout za volant a řídit, neboť nyní v případu není žádné pravomocné rozhodnutí.

Foto: Mercedes-Benz

Mercedes GLS na ilustračním snímku. Vůz má více modelů. Aktuální verze je na trhu od roku 2019. Má na výšku 1,8 metru a vysokou příď. Na délku měří 5,2 metru.

Výběr článků

Načítám