Hlavní obsah

V bílé tmě bouralo 231 aut. Deset let od největší nehody na D1

Novinky, Ondřej Kořínek

Největší nehoda v Česku, havárie desetiletí nebo největší parkoviště v ČR, tak se mluví či mluvilo o hromadné nehodě na dálnici D1 z roku 2008. Bouralo tehdy 231 vozidel, 30 lidí bylo zraněno a škoda se vyšplhala na 28 miliónů korun. Od události uplynulo přesně deset let.

Reportáž z roku 2008 o hromadné nehoděVideo: ČTK

Článek

Teplota se 20. března 2008 na Vysočině pohybovala nad bodem mrazu. Předpověď hlásila proměnlivé počasí s občasnými srážkami, které se budou střídat s modrou oblohou.

Krátce po desáté hodině dopoledne zasáhla sněhová přeháňka okolí 100. kilometru dálnice D1. Byl Zelený čtvrtek a po frekventované silnici v tu chvíli projížděly desítky aut a kamiónů.

První karambol přišel zanedlouho, dvě auta do sebe narazila na 100. kilometru ve směru na Prahu. Následovaly pak další srážky v husté vánici, ve které řidiči viděli jen na několik metrů. V obou směrech v těchto místech nakonec bouralo až 60 vozidel.

Další hromadná srážka se odehrála o šest kilometrů dál ve směru na Brno. Tam se střetlo až 30 aut. V okolí těchto větších ohnisek pak docházelo k dalším menším karambolům. Policie později uvedla, že kolize se týkaly úseku mezi 100. a 127. kilometrem.

Foto: ČTK/Pavlíček Luboš, ČTK

Zranilo se 30 lidí

„Když jsem byl na 102. kilometru ve směru na Prahu, uviděl jsem v protisměru nabouraný kamión, který byl opřený o středová svodidla. Auta od Prahy na Brno už pak před ním nestihla zabrzdit a zhruba 10 až 15 jich kolem toho kamiónu do sebe narazilo nebo skončilo v příkopu,“ popsal Právu po tragédii jeden ze svědků.

Tisíce lidí v koloně

Na dálnici okamžitě vyrazily desítky záchranářů a hasičů, kteří zjišťovali stav cestujících a začali je třídit podle plánu pro hromadná neštěstí, od vážnějšího zranění po lehké. Kromě sanitek vyrazily na pomoc také vrtulníky, třeba stroj z Brna však nemohl vzlétnout kvůli chumelenici.

O život nikdo naštěstí nepřišel, nejhůře na tom byli tři lidé, kteří letěli do nemocnice s těžkým zraněním. Dalších 27 lidí utrpělo převážně lehká zranění.

Foto: ČTK/Pavlíček Luboš, ČTK

Příčinou nehody byla vysoká rychlost

Po ošetření a odvezení zraněných přišla na řadu ta složitější část, se kterou se nejen záchranné složky musely vypořádat. Hromadná nehoda uvěznila v asi třicetikilometrové koloně tisíce lidí i aut. Nebyly to kolony pouze na dálnici, ale také na silnicích okolo. Zablokované byly cesty i v Jihlavě.

Později si svědci stěžovali, že policie nezajistila rychle odklon dopravy a cedule na dálnici dostatečně nevarovaly před nehodami. Následky karambolů odstraňovali jak hasiči, tak desítky aut odtahových společností. Dálnice byla uzavřená asi 17 hodin.

Foto: ČTK/Pavlíček Luboš, ČTK

Při nejhorší nehodě havarovalo 231 aut.

V následující hodinách a dnech se začalo spekulovat o příčinách a vinících. Ředitelství silnic a dálnic přišlo s tvrzením, že většina řidičů jela rychle. Hlavně s ohledem na to, že na silnici silně chumelilo a šoféři neměli téměř žádný rozhled. S tím se ztotožnila také policie, jako další příčinu uvedla nesprávný způsob jízdy.

„Spousta z nich i přes to špatné počasí a kluzkou, zasněženou vozovku jela určitě víc než stovkou. Nechápal jsem to. Podle mě za ty nehody nemohlo jen počasí, ale právě ti blázni na D1,“ vylíčil tehdy svědek nehody.

Foto: ČTK/Pavlíček Luboš, ČTK

Hromadná nehoda na dálnici D1

Vyšetřování největší hromadné nehody skončilo přibližně po měsíci. Policie zaevidovala celkem 93 nehod a 231 poškozených vozů, z toho dva autobusy, 98 nákladních aut a 131 osobních aut. Škoda byla vyčíslena na 28 miliónů korun.

Dostali pokutu

Většina viníků dostala pokutu, buď přímo na místě, nebo později od správního orgánu. V některých případech viníka policie neurčila a ve třech případech měla podezření na trestný čin ublížení na zdraví z nedbalosti. Jednoho konkrétního viníka policie určit nemohla, protože šlo spíš o sled menších nehod.

Foto: ČTK/Pavlíček Luboš, ČTK

Zranilo se 30 lidí

K soudu se nakonec podle dostupných informací dostal pouze jediný řidič, kterého žalobce vinil kvůli těžkému zranění řidiče posypového vozu – že nezastavil včas za kolonou a auta před ním po nárazu, který způsobil, řidiče posypového vozu zmáčkla mezi sebou.

Muž u soudu vypověděl, že si kolony všiml ve chvíli, kdy byl od ní asi 200 metrů, a když zjistil, že auto neubrzdí, rozhodl se zastavit o nákladní auto v koloně. „Kdybych jen tušil, že je před ním člověk, určitě bych to neudělal," konstatoval.

Soud jej nakonec uznal vinným, ale upustil od potrestání, protože šlo o bezúhonného člověka, který svého jednání litoval.

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám