Hlavní obsah

Úředník v Kolíně pomáhal legalizovat luxusní kradená auta, dnes stojí před soudem

Právo, Radek Plavecký
Kolín

Rozsáhlý případ podvodů, legalizace kradených aut a zneužití pravomoci úředníků kolínského odboru dopravy začal v pondělí projednávat kolínský soud. Na lavici obžalovaných usedli bývalý vedoucí registru vozidel kolínského úřadu Michal König a dva zprostředkovatelé registrací Jan Máša a František Skuhra.

Foto: Josef Vostárek, ČTK

Obžalovaní obchodníci Jan Máša (zády) a František Skuhra u soudu.

Článek

Muži jsou obžalovaní z legalizace výnosů z trestné činnosti a Máša navíc z toho, že padělal razítko celního úřadu. Je to zatím jen část kauzy, která má pět větví, z toho tři ještě vyšetřuje policie.

„Jedná se většinou o nedbalostní trestné činy, protože nebyla prokázána spojitost přímo na zloděje aut,“ uvedl soudce Zbyněk Kulich. Obžalovaným hrozí nejvýše tři, respektive pět let vězení.

Celá kauza vyplavala na povrch na konci roku 2012, kdy policie udělala razii na kolínském dopravním úřadu. Tehdy se mluvilo o skupině 12 lidí zapojených do legalizace desítek odcizených aut. Zloději ukradli, většinou v zahraničí, auto a vyrazili na něm nový změněný VIN kód, který slouží k identifikaci vozu.

Podvodníci pak napsali fiktivní kupní smlouvu, padělali zahraniční technický průkaz a vyrazili k prostředníkům. Ti převzali většinou kopie všech dokumentů, plnou moc a na kolínském úřadě během pár hodin úředníci auto zaregistrovali.

„Obžalovaní mohli a jako profesionálové ve svém oboru měli předpokládat, i vzhledem k tomu, že nedostali originály dokumentů a do postupu byl zapojen řetězec neznámých zprostředkovatelů, že vozy jsou kradené,“ mínil žalobce Pavel Neruda.

Vinu všichni odmítají

Všichni tři obžalovaní ale odmítají, že by měli ze zákona povinnost ověřovat listiny, na jejichž základě se kradená auta dostala do oběhu už s novými českými doklady, takže nový kupec neměl mnoho šancí poznat, že se děje něco nekalého. Nejednalo se přitom o žádná levná auta, jejich hodnota se často pohybovala na úrovni půl miliónu korun, někdy i nad miliónovou hranicí. Nejčastěji to byly kradené vozy značky BMW, Audi nebo Volkswagen.

Problém je, že soud zatím neřeší celý logický řetězec začínající krádežemi aut, ale až prostředníky, kteří nechávali auta registrovat. Nakolik byli propojeni, je velmi nejasné.

Obžalovaní vinu odmítají a jediné, co by přijali, je osvobozující rozsudek. „Jsme jen zprostředkovateli registrace. Přijde k nám zákazník, který potřebuje přihlásit auto, dá nám dokumenty a my mu oběháme úřady,“ řekl Máša.

Že si pražští podnikatelé k registraci aut vybrali zrovna Kolín, vysvětlili tím, že jsou tu menší fronty a vše jde rychle. „V Praze to trvá několik dní, člověk tam musí víckrát, tady to bylo bez problémů,“ přisvědčil Skuhra.

Vinu odmítal i König, podle něhož úředníci vůbec nemají v popisu práce kontrolovat pravost či pravdivost celních deklarací, výpisů z obchodních rejstříků či plných mocí, o fyzické kontrole přihlašovaných vozidel ani nemluvě. Je tedy otázka, zda se vůbec k soudu dostane někdo ze zlodějského gangu nebo lidé z STK, kteří z nedbalosti, nebo záměrně přehlédli změněné VIN kódy.

Výběr článků

Načítám