Článek
Krajský soud v Plzni z podnětu místních obyvatel nyní rozhodnutí úředníků zrušil a sepsul je za to, že upřednostnili soukromý zájem před veřejným, aniž by svůj postoj řádně odůvodnili.
Možnými negativními vlivy provozu nákladní dopravy se magistrát vůbec nezabýval
Magistrát upravil provoz změnou dopravního značení, kterým zakázal kamionům vjezd do areálu firmy přímo z hlavní Chebské ulice, a poslal je po souběžné místní komunikaci skrze obydlenou oblastí tak, aby mohly vjíždět do firmy z jiné strany. Zdůvodnil to bezpečností v areálu firmy a plynulostí silničního provozu.
Vycházel přitom z návrhu majitele firmy, podle něhož kamiony při odbočování do areálu z frekventované Chebské ulice blokovaly provoz a docházelo k nebezpečným situacím.
V Česku mají přibýt stovky kilometrů placených silnic
Naopak námitkami majitelů nemovitostí v Plzeňské ulici, kteří si stěžovali především na nadměrný hluk, zvýšenou koncentraci výfukových emisí a na četné vibrace, se magistrát nijak podrobněji nezabýval. Ve svém rozhodnutí je sice označil za legitimní a relevantní, ale nic s tím prý nezmůže.
Uvedl k tomu, že sám spatřuje za uspokojivé řešení, kdyby majitel firmy na svých pozemcích učinil taková technická opatření, jež by umožnila nákladním vozidlům otáčet se přímo uvnitř areálu firmy. Pak by podle magistrátu nebylo nutné areál obsluhovat z Plzeňské ulice, ale jen z Chebské, která je k tomuto účelu uzpůsobena prostřednictvím vybudovaného odbočovacího pruhu.
Kolizemi zájmů se nezabýval
„Není však v naší gesci, abychom majitele firmy k realizaci takových opatření přiměli,“ konstatovali úředníci, kteří nevzali v potaz ani nesouhlasné stanovisko radnice příslušného městského obvodu. Ta poukázala na to, že vozovka v Plzeňské ulici není stavebně ani technicky přizpůsobená kamionové dopravě. Po celé její délce chybějí například chodníky.
Kamioňák nad zlato. Nedostatek řidičů řeší celá Evropa, v Česku jich chybí 20 tisíc
Podle soudu se magistrát ve svém rozhodnutí vůbec nevěnoval potřebnosti vydávaného opatření, neobjasnil ho ani z hlediska možného konfliktu s veřejným zájmem.
„Ve správním spisu naprosto absentuje jakýkoliv podklad, z něhož by bylo patrné, že provedení místní úpravy provozu na pozemních komunikacích bylo skutečně důvodné. Za takové situace není přijatelné, aby správní orgán dal přednost zájmu na bezporuchovém provozu uvnitř soukromého areálu, notabene za situace, když sám uznává, že je v možnostech této společnosti ošetřit svůj vnitřní provoz tak, aby byl bezproblémový,“ stojí v odůvodnění rozsudku.
Podle názoru soudu už z podaných námitek obyvatel Plzeňské ulice si magistrát musel být při vydávání opatření vědom možných dopadů navrhované místní úpravy provozu.
Policie v Praze obsadila hlavní tahy a hledala migranty. Nenašla žádného
„Možnými negativními vlivy provozu nákladní dopravy se ale vůbec nezabýval. Existuje-li v dané lokalitě, jež má být upravena opatřením obecné povahy, kolize zájmů, pak je zapotřebí je vzájemně poměřit. To se v projednávané věci nestalo,“ uzavřel krajský soud.
Jeho rozhodnutí je pravomocné, a tudíž okamžitě vykonatelné. Úředníci by tak měli uvést dopravní značení do původního stavu. Magistrát může ještě podat kasační stížnost, o které by rozhodoval Nejvyšší správní soud v Brně.