Článek
Žalobu podal autor hudby k Pábitelům Ladislav Štaidl, po jeho smrti v řízení pokračuje syn Jiří. K pátečnímu jednání na obchodním úseku Městského soudu v Praze se účastníci sporu nedostavili, zastupovali je advokáti.
Na programu soudu, který v případu teprve rozhodne, byly v pátek výslechy odborníků z JAMU. Ti nejsou přímo soudními znalci, vystupovali ale za akademii, která je kromě školy rovněž odborným ústavem.
Odborníci z katedry kompozice a multimediální tvorby JAMU, její vedoucí Dan Dlouhý a hudebník Edgar Mojdl podrobili obě skladby zkoumání na základě sluchové analýzy, měření taktů, řešili také melodii, harmonii, instrumentaci a celkové vyznění skladeb.
Soudy řeší, zda je britský hit kopií šlágru Karla Gotta
Rovněž se věnovali podobným dílům v žánrovém okolí skladeb, dalším autorům a namátkově hledali podobné hudební motivy.
HOLD BACK THE RIVER
Závěrem zkoumání bylo, že obě díla jsou velmi rozdílná a žaloba je postavená na části skladby vytržené z kontextu celé písně. Podle hudebníků lze v písních vnímat podobný motiv v délce čtyř taktů, zmíněná část ale není tou hlavní a pro samotné skladby jsou podstatné zbylé segmenty.
„Zatímco Bayovo entrée je zpočátku spíše melancholické a pak je extatický v druhé, na můj vkus až příliš patetické části, u Gotta se jedná o dokonalou vokální interpretaci populární hudby,“ uvedl mimo jiné Dlouhý.
Mojdl doplnil, že obě písně podle něj mají dlouhou a složitou formu a jsou z celkového pohledu každá jiná, kdy mají sice „podobné předvětí, ale ve vztahu metra k rozvíjení melodie je v nich rozdíl.“
PÁBITELÉ
Ani Pábitelé nejsou úplně originální
Rovněž zaznělo, že ani u Gotta se použitý melodický postup neobjevil poprvé. Dlouhý například zmínil skladbu Sun of Jamaica kapely Goombay Dance Band z roku 1980, tedy píseň o čtyři roky starší, než byla hitovka ze Štaidlovy dílny.
České publikum v 80. letech tento zahraniční hit podle Dlouhého dobře znalo, jistě i díky české verzi Heleny Vondráčkové Léto je léto (1982), a to natolik notoricky, že byl i předmětem parodií, například od herce Josefa Dvořáka.
Sun of Jamaica
Mojdl na závěr zopakoval, že jádro a nejdůležitější části obou písní spočívají v jiných jejich částech, než v té, kvůli níž se řeší žaloba.
„Podobnost je na úrovni motivu, a to na motivu elementárním,“ zmínil skladatel s tím, že například stoupající melodie není u skladeb totožná a na rozdíl od melodické podobnosti například v rytmickém rozboru není podobnost téměř žádná.
Případem k podobnému dohadování by podle odborníků mohla být lidová písnička a říkadlo Kočka leze dírou, pes oknem v souvislosti s motivem použitým v symfonické básni Vltava z cyklu Má vlast Bedřicha Smetany. Její hlavní motiv je pak zase v některých částech téměř totožný s hlavním motivem izraelské státní hymny HaTikva.
V zahraničí se nedávno například vedl spor kvůli údajnému plagiátorství britského zpěváka Eda Sheerana, který měl ve svém hitovém ploužáku Thinking Out Loud z roku 2014 okopírovat píseň Let’s Get It On z roku 1973 od amerického soulového zpěváka Marvina Gayea. Ve slokách obou písní je sice shodný rytmický i harmonický postup, ale zpěvové linky jsou zcela odlišné, navíc Sheeranova píseň v refrénu odskočí harmonicky i melodicky úplně jinam. Newyorská porota nakonec rozhodla v Sheeranův prospěch.
Josef Dvořák - Sun of Jamaica