Článek
Ze speciální lávky, jediné svého druhu v Česku, zmizelo lano a kladka umožňující pohyb dřevěné kabinky z jednoho břehu Lužické Nisy na druhý.
„Nevypadá to, že by se někdo chtěl obohatit, ani na náhodný útok vandala. Podle mého se jedná o sabotáž. Lávka je na odlehlém místě, někdo si dal velkou práci, aby ji poškodil,“ řekl zklamaný starosta Chrastavy Michael Canov s tím, že případ se vyšetřuje jako přestupek, jelikož hodnota ukradených věcí nepřesáhla 2000 korun. „Ještě během tohoto týdne by měl být provoz znovu obnoven,“ ujistil starosta.
Snad se lávku podaří opravit rychle. Velmi nám všem, kteří tu žijeme, ulehčila život.
Dřevěná kabinka s nosností jednu tunu může přepravit najednou až šest osob. Třiadvacetimetrovou vzdálenost z jednoho břehu na druhý překonávají lidé ve vozíku vlastními silami. Posouvání lana díky systému kladek zvládnou i malé děti.
„Snad se lávku podaří opravit rychle. Velmi nám všem, kteří tu žijeme, ulehčila život. Především při cestě na vlakovou zastávku na druhém břehu. Nyní se to musí zase půlhodiny obcházet,“ řekl Josef Zoul, který nedaleko lávky v části Andělské hory nazvané Kolonka bydlí.
Nová turistická atrakce
Podle jeho slov byl transbordér kromě přínosu pro místní také hojně navštěvovaný turisty. „Díky velké publicitě to byla doslova turistická atrakce. Podívat a vyzkoušet si přeručkovat na druhý břeh přišly za těch pár dnů stovky lidí. Teď odcházejí zklamaní,“ dodal Zoul.
Unikátní lávku navrhnul architekt Martin Rajniš. Nechal se inspirovat prací svého kolegy Mirko Bauma, který podobný transbordér s kovovou konstrukcí před lety vybudoval v Porúří na říčce Niers.
Rajnišova stavba je zhotovena ze dřeva z lesů okolo Chrastavy, samotná realizace trvala pouhých osm dní. Chrastavský transbordér vyšel zhruba na 650 tisíc korun, finance poskytli občané a firmy z Prahy.