Článek
„Pracovníci, kteří tunel stavěli, už v sobotu věděli, že se se stavbou něco děje, a tak ji začali vyklízet. V době zřícení už na stavbě pravděpodobně nikdo nebyl, takže se nehoda snad obešla bez zranění,“ řekl Právu mluvčí frýdecko-místecké policie Ivan Žurovec s tím, že v sutinách pro jistotu pátrají záchranáři.
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_F_F/jxr84E.jpeg?fl=cro,0,41,800,450%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Kráter po zřícení tunelu
Tunel je dlouhý 540 metrů a je v úseku 70 metrů zavalen. V terénu vznikl asi 150 metrů dlouhý a 50 metrů široký kráter.
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_F_F/LXD84G.jpeg?fl=cro,0,41,800,450%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Kráter po zřícení tunelu
"Škoda je značná. Zatím ji nemůžeme vyčíslit. Pohybovat se bude v řádech desítek miliónů korun," řekl ČTK mluvčí společnosti Subterra Vladislav Beneš. Dodal, že do škody se promítne jak zničené zařízení, tak i náklady na sanační práce. Subterra tunel razí.
„Zatím to prověřujeme pro podezření na trestný čin obecného ohrožení," doplnil policejní mluvčí Žurovec. Příčiny sesuvu se podle něj zjišťují.
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_F_F/iCz84H.jpeg?fl=cro,0,41,800,450%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Kráter po zřícení tunelu
Dodal, že pro jistotu byla doprava ve vedlejším, dosud funkčním starém tunelu dočasně zastavena, protože není jisté, zda nebyla narušena i jeho statika. Byl tak zastaven provoz na trati mezi severem Moravy a Slovenskem. Vlaky nejely do půl páté, pak byl provoz obnoven.
"Doprava byla obnovena. Jako první tunelem projela prázdná souprava desetikilometrovou rychlostí. Nyní už budou jezdit vlaky i s lidmi," řekla ČTK mluvčí Českých drah Radka Pistoriusová.
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_E_E/jff8nG.jpeg?fl=cro,0,41,800,450%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Kráter po zřícení tunelu
FOTO: Aleš Honus, Právo
Tunel je součástí budovaného třetího tranzitního železničního koridoru ze Slovenska a Ostravy přes Prahu na Plzeň a Cheb. |
---|
Oblast u Mostů u Jablunkova je stavebně velmi komplikovaná, protože trať vede podhůřím Beskyd. U Mostů má vést dvěma samostatnými tunelovými tubusy pro jednotlivé traťové koleje. Místy je zase trať položena na násypech vysokých 15 metrů. |
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_E_E/Fvw8nH.jpeg?fl=cro,0,41,800,450%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Kráter po zřícení tunelu
Podle Beneše ze Subterry stavba tunelu dlouhého 600 metrů začala předloni v říjnu a dokončena by podle původních plánů měla být v listopadu 2011. "Zda se zřícení stropu a zavalení tunelu nějak projeví na termínu dokončení stavby, ještě nevíme," uvedl Beneš dodal, že podobné komplikace se objevily už na jaře: "Byly ale rozsahem nesrovnatelně menší. Společného s dnešní událostí měly jen komplikované geologické, geotechnické a hydrologické podmínky v nadloží tunelu."
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_E_E/cdy8nI.jpeg?fl=cro,0,41,800,450%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Kráter po zřícení tunelu
Mluvčí Správy železniční dopravní cesty Pavel Halla ČTK řekl, že podobné komplikace se daly očekávat. "Od začátku stavby jsme o problematickém nadloží věděli," vysvětlil.
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_E_E/1Lx8nK.jpeg?fl=cro,0,41,800,450%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Kráter po zřícení tunelu