Článek
Akademický výtvarník Zdeněk Němeček (1931-1989) se zapsal do historie umění díky častým námětům ze sportovního prostředí jako „sochař pohybu“. S nadsázkou řečeno se nedávno jedno z jeho děl dalo do pohybu doslova.
Namísto výtvarného plánu se ale jednalo o zlodějskou akci, kdy skulpturu někdo podle policie prachsprostě sebral z pozemku u ateliéru na Libeňském ostrově.
„Jedná se o bronzový odlitek o hmotnosti cirka 200 až 300 kg a rozměru 110 × 100 × 40 cm,“ informoval v úterý o pátrání mluvčí policie Jan Daněk s tím, že podle vyšetřovatelů socha vyrobená v roce 1985 zmizela někdy na přelomu března a dubna.
Právě zcizená Rosa nepatří do Němečkova typického repertoáru, kdy namísto momentky z nějakého sportovního klání zobrazuje v klidu ležící nahou dívku.
Kriminalisté vedle pátrání po pachateli krádeže rovněž zjišťují okolnosti samotného zmizení věci. „Jak ji někdo dokázal dostat pryč, zatím nevíme,“ zmínil mluvčí s tím, že pro sdělení informací k případu mají případní svědci využít linku 158.
Odhad ceny sochy se pohybuje kolem 3,5 milionu korun. Případ policisté řeší jako krádež, za kterou právě kvůli vyšší škodě hrozí až osmileté vězení, zatímco v základní sazbě jsou to obecně podle trestního zákoníku u krádeže dva roky.

Ateliér Jana Laudy v pražské Libni (pod prosklenou částí je odlitek sochy Rosa)
Socha, jejíž stejný odlitek stojí v parku v Lázních Libverda na Liberecku, byl k vidění u malé budovy nazývané Ateliér Jana Laudy, která stojí v sousedství zahrádkářské kolonie v okrajové části Libeňského ostrova již od 30. let minulého století.
Od roku 1991 je chráněnou kulturní památkou, současným majitelem je Němečkův syn Jan, který tam provozuje své architektonické a designérské studio Olgoj Chorchoj. V okolí domu jsou v drobném travnatém plenéru rozmístěné další sochy Němečka staršího, dílo Rosa ale bylo u zdi domu za oplocením.
Památka nese jméno sochaře a vysokoškolského pedagoga Jana Laudy (1898-1959), známého zejména z 20. let 20. století jako autora sociálního umění, který prostor využíval k práci.
Jednoduchá stavba vznikla původně kvůli plánovanému zhotovení podobizny učitele národů v cizině, kdy její výstavbu podnítila Společnost ku zřízení pomníku J. A. Komenského v Amsterdamu. Ten ovšem nakonec nevznikl, zmíněný ateliér již zůstal provizorní stavbou a rovněž nemá číslo popisné.