Článek
O možné příčině nehody informoval odborník na železniční dopravu a advokát Karel Baborák, který zastupuje zaměstnankyni Českých drah.
Expert si místo nehody osobně prohlédl. "V pondělí silně pršelo a není vyloučeno, že docházelo k prokluzu. Proto strojvedoucí osobního vlaku nebo někdo před ním pomocí zařízení, které je v lokomotivě, kolej vydatně zapískoval. To způsobilo, že kolej ztratila podle železničářské terminologie takzvanou šuntovací schopnost," řekl Baborák.
Jinak řečeno zařízení nerozpoznalo, že na kolejích stále stojí vlak. Výpravčí, která byla v budově, neviděla, co se stalo. Podle Baboráka nemá ani povinnost to sledovat. A protože zařízení ukazovalo volnou kolej, mohla postavit vjezdové návěstidlo do polohy volno, uvedl.
"Strojvedoucí lokomotivy na první kolej vjel s vědomím, že je volná a neměl šanci zareagovat. Mohl si lehnout na podlahu, čímž se řada lidí zachrání, nebo skočit do strojovny," řekl právník.
Možná historická událost
Srážka možná vstoupí do historie bezpečnosti železnice. Tvrzení Karla Baboráka považují odborníci za těžko obhájitelné. Současně by šlo o první takovýto případ v historii evropských železnic.
„Písek? Těžko uvěřitelné. Není to samozřejmě verze, kterou bychom zcela vyloučili, ale je nepravděpodobná. Ještě nikdy se nic takového v historii Českých drah nestalo,“ řekl ve středu Právu Ondřej Kubala, mluvčí Českých drah.
„Není to varianta, která by byla zcela vyloučena,“ řekl Právu ve středu před polednem Zdeněk Neusar, mluvčí Drážní inspekce.
Mluvčí Drážní inspekce Zdeněk Neusar k možné příčině neštěstí pouze podotkl, že inspektoři případ řeší a nemá k němu další podrobnosti. Také si nevzpomíná, že by se podobný případ někdy v minulosti stal. Nechtěl ani předčasně spekulovat o tom, zda by se měly změnit bezpečnostní předpisy.
Nehoda se stala brzy ráno na hlavním železničním tahu a v osobním vlaku cestovalo 12 lidí. Lokomotiva společnosti ČD Cargo narazila zezadu do pomalu se rozjíždějícího vlaku pravděpodobně 40 až 50 kilometrovou rychlostí. Náraz kabinu nákladního stroje zcela zdemoloval a strojvedoucí v ní zahynul. Tři cestující byli lehce zraněni, jednalo se zejména o pohmožděniny. Také strojvedoucí osobního vlaku utrpěl lehčí zranění.